Sidor

onsdag 26 juni 2013

Mycket härlig ull

Ja, nu kommer det här en liten bildbomb. Tar alla i ordningen de är fotade, äldsta först.

Spann ju ull i skogen, kom på att jag inte hade fotat kardfloret utlagt, så min mamma fick hålla det i famnen. Den kommer från nunoco, Antique Rose heter den.

















Sedan fick mamma lila syrenkvistar av en granne på midsommarafton. Jag var ju tvungen att fota några härvor med ett par syrenklasar. Fick dock bli inomhus, ute var det molnigt och det regnade då och då. Inte så bra bilder, men det är fint med lite blommor, det lyser upp litegrann.

















Också har jag spunnit lite alpacka. Måste vara den skitigaste ullen som finns, när jag köpte min första alpacka ull fick jag höra att den var så ren så den behövde inte tvättas före spinning. Jotjena ... Har nu färdigkardad (köpte den så) som jag spinner, sedan har jag råull och den ska banne mig tvättas före spinning. Skiten är också svårt att få bort från fingrarna, får verkligen skrubba av dem. Så alpackor är riktiga skitgrisar, jag funderade på att skaffa sådana ett tag, men nä jag nöjer mig med mina jätterenliga angoror ;)














Idag fick jag hem mer ull från nunoco. De har blivit tvungna att vakuumförpacka ullen numera, anledningen är att deras post har blivit striktare med paket storlekarna. Så antagligen blir det dyrare med större paket. Det ser fult ut, men det fluffar upp sig fort sedan man öppnat påsarna, man kan behöva fluffa till lite själv också.




































Också blir jag så glad för att de skickar alltid med "smågodis" (d.v.s. småprov på ull) och ett handskrivet kort, tänkt att så lite ger en ett så stort leende ;) Denna gång fick jag också med en lite större provpåse. De där små ullbitarna ska jag spinna ihop senare (kommer nog beställa fler gånger från nunoco), lär bli ett fint färgglatt litet nystan.




Och med dagens paket så blev min ull-låda smockfull. I den är bara köpt, kardad ull. Fick ta en ny låda, för denna fick jag inte till att stänga ;) 



















Hoppas ni har lika roligt som jag har med min ull och spinnande!

/AN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar