Sidor

tisdag 8 april 2014

Färgad ull!

Just nu sitter jag och är galet glad! Har lyckats färga ull med Ashfords färger!!!

Först blandade jag lite färgpigment i varmt vatten i en glasburk, sedan hade jag på lite mer varmt vatten och ättika. Ullen lades på gladpack, där den blev färgad. Först pysslade jag med sked och spruta som jag hade läst, men till slut lade jag ullen i glasburkarna och tryckte ned dem och tog upp dem med gaffel, höll dem ovanför glasburken och klämde ut överflödig färg. Sedan paketerade jag dem i gladpacken och hade mer gladpack runt. När all ullen var klar lade jag dem i en sil för att ångkoka dem.

Då började det gå lite ont, det började lukta bränt när jag satte på kastrullen. Kastrullen har det förr kokats olja i, den är ojämn under så den kan bara vara på gammaldags plattor. Jag vågade inte testa att ångkoka i den, just om det skulle hända något. Så använde en annan kastrull och spisen i köket uppe. Hade kastrullock på silen också. Sedan det börjat koka sänkte jag plattan till sju, åtta. Så fick det stå så i ca 35 minuter. Sedan följde jag instruktionerna i detta dokument (som jag också följde en del i början).

Den rosa färgen sköljdes av en del, olika mycket beroende på ullsort (silke ingenting, alpacka knappt och angora mest), men den blå färgen höll sig stenhårt.

Såhär blev resultatet, från vänster är det: ovan alpacka, nedan muga silke (som är guldbeige naturlig, vilket man kan skymta), i mitten jämtlandsfår, till höger angora. Bilden visar färgerna lite klarare än vad de är i verkligheten.

























För mig känns det bra att ångkoka, känns tryggare och lättare än att koka i kastrull. Kommer göra detta fler gånger, får se om det blir något mer denna vecka, annars väntar jag till nästa. Detta tog 3-4 timmar totalt, har lite annat som jag måste göra nu denna vecka, så jag tror inte jag hinner färga mer just nu.


/AN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar