Sidor

fredag 18 april 2014

Färgglatt igen!

Sedan förra inlägget så har jag hunnit färga två gånger till, senast i tisdags natt. Så nu har jag ett färgglatt matbord igen (glömde fota efter färgning nr 2, får fota ullen sedan någon gång):


Också har jag färgat kammade topsband, det näst längst till vänster färgade jag förra veckan, blev inte helt nöjd med färgerna. Det hel-lila färgade jag också då, men färgen blev inte som jag ville ha den så jag färgade om den. Kardbandet till vänster ska vara rosa, lila, blå och grön men jag kramade inte ut allt färgvatten ordentligt så att det var lite lila/rosa färgvatten med som fastnade på utsidan av det gröna ... Så drar man isär fibrerna så syns det gröna. Så nu vet jag hur jag inte ska göra. Det till höger färgade jag större partier på direkt istället för en färg på en liten yta åt gången. Och den kramade jag ut överflödig färg så den blev jättebra. Den är merino/silke, de andra är bara merino. De tre helfärgade färgade jag i flätor, det fungerade ganska bra. Flätade upp dem när de skulle torka, och omflätningen blev inte så bra, vilket syns av det vita på den blå. Där den är vit gick färgen inte in bra, så jag ska nog låta flätor ligga lite mer i färgen. Men man lär så länge man lever, var ju ändå inte många dagar sedan jag färgade ull för första gången med syrafärger ;)


























Ska köpa in fler kammade topsband framöver och färga, tanken är att testa att sälja lite också. Vare sig kan eller vill spinna allt jag färgar, en del färger blir inte heller som jag vill. Men det är fruktansvärt roligt att färga! ;)

/AN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar