Sidor

onsdag 23 juli 2014

TdF, angoror och värmen

Har inte hunnit med att spinna så mycket nu under TdF, beror både på hunden (som nu mår jättebra) plus mycket funderingar (som jag ej tänker gå in på här). Också värmen, man håller ju på och smäller av snart (eller smälter av kanske är mer korrekt)!

Mina TdF mål är:
- Göra klart det jag hade på spinnrocken.
- Göra ett art garn.
- Göra klart ett garn på sländan (som påbörjades för 4,5 månad sedan).
- Spinna långdrag.

Art garnet började jag med, sedan garnet som var på spinnrocken blev klart, och det strulade som bara fan. När jag skulle tvinna två-trådigt gick antingen den tunna tråden av, eller art tråden, eller båda samtidigt. Art tråden tvann jag om på slända, och gjorde en ny tunn tråd som jag tvinnade bra. Men det gick ändå sönder när jag spann två-trådigt, jag lyckades få till en härva på ca 2-3 meter, sedan gav jag upp. Inte kul att göra något när man bara blir förbannad ... Bildbevis kommer inte, den blev sååå ful ...

Tunna tråden nr 2 bestämde jag mig att göra en partner till, även fast det inte var ett av mina TdF mål så behöver jag öva mer på att spinna tunt. Och det lyckades jag bra med, garnet blev 58 gram och 246 meter, så ca 4,25 meter/hg. Annars brukar jag få till ca 3,5m/hg som tunnast. Bild ska fixas, har den i kameran men batteriet dog ...

TdF slutar på söndag, så jag ska försöka hinna med att göra klart garnet på sländan. Långdraget får vänta.


Men jag fick en idé nu, är ju ganska kul att sätta upp mål på saker man ska spinna varje månad. Jag som haft lite nedgång i spinn-intresset har nu fått upp det lite mera tack vare att sätta mål nu under TdF och försöka göra klart dem. Så jag ska försöka varje månad att sätta upp spinn-mål för den månaden, kan vara en bra "piska". Får bli några mindre mål varje månad, t.ex. testa en ny spinn-variant (t.ex. långdrag, kabelgarn), och/eller spinna x antal hg, eller göra klart ofärdiga projekt (har väl 4-5 st sådana liggandes ...), eller kanske något stickprojekt. Så inte så många mål så de blir överväldigande, och är det något mål jag inte hinner med får det vara med månaden efter. Det gäller att det ska vara kul och sätta lite press på mig själv.

Så även fast TdF slutar den 27:de så ska jag försöka göra mitt sista mål, långdrag, innan juli är slut.



Och på tal om värmen, har fått kapa ner pälsen på mina angoror. Jag trodde det skulle bli en lika kall sommar som de två senaste, så flera av mina skulle ha spinningsbar ull om 2-3 veckor. Tji fick jag, har dock sparat ullen av någon som har kortare, den kan ju gå att spinna av ändå. Men huvudsaken är att de mår bra, skulle para några av dem nu men får vänta med det tills det blivit lite svalare. Är iallafall glad över mitt stall, är svalare där inne än utomhus på dagarna. Så jag känner mig inte det minsta taskig som har mina kaniner inomhus även fast det är sommar. Grönt får de äta ändå.


/AN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar