Sidor

lördag 16 augusti 2014

Halstub och ull

Sådär, nu har jag lyckats sticka efter mitt första engelska mönster. Fick detta mönster med i midsommarbytet, var ett ganska lätt mönster för en som aldrig stickat efter engelskt mönster förr (för övrigt så heter mönstret Surronded by waves). Så jag ska nog våga mig på fler engelska mönster, dock får jag nog avvakta med sjalar ett tag till och göra flera lättare saker först. Denna cowl (finns det något bra namn på svenska? vill säga halstub men vet inte om det är korrekt), är gjord av två mindre handspunna härvor, som är spunna av batt droppings från nunoco. Har några sådana omaka härvor som jag inte vetat vad jag skulle använda dem till, två av dem blev perfekt till detta. Den är inte helt färdig än, maskade av för löst så jag ska dra åt lite där också ska trådarna fästas.


























Det går ganska bra med spinningen, håller på och tvinnar ihop första trådarna till sockgarnet, men då det är så tunt tar det sin lilla tid ... Nu när jag spinner tunnare och tunnare blir jag mer och mer sugen på elektriskt spinnrock, har fått för mig att det kan gå snabbare att tvinna med en sådan ...


Också fick jag hem 2,9 kg ull i tisdags! Kamband från WoW, vill pröva nya fårsorter så det blev en del sådana i vitt (polwarth, norsk, isländsk och shetland) som jag ska växtfärga. Blev även kamband av tussah silke, egyptisk bomull och annat smått och gott. Mesta är vitt men jag köpte också några färgade blandningar. Var ett stort paket som kom, jag och en vän ska hjälpas åt med växtfärgning så hon beställde också en del vit ull.



/AN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar