Sidor

lördag 4 oktober 2014

Oktobers spinnutmaning

Jag fick inte till Septembers spinnutmaning, fick till 2 hg (har ännu inte fotat de sista 50 gr) av de planerade 3 hg. MEN jag har ägnat mycket tid åt att tvätta, rensa, tesa, separera och karda norsk spaelsau ull istället. Och det är jag fortfarande inte klar med, av det jag bara ska spinna bottenullen av så har jag hittills bara kardat ca 75 gram. Av den köpte jag 1,1 kg, får dock räkna en hel del viktbortgång, både gällande smuts och fett men också täckhår (dock slängs inte de, de ska också användas). Så har jag tur kanske det blir iallafall 4 hg bottenull, får se när allt är klart. Ska se till att fota min spaeulsau när den har både bottenull och täckhår kvar, de är så läckra!


Ska jag vara ärlig så fick jag nog egentligen till ca 2,1 hg under september, men det sista blev jag klar med denna månad så de får räknas till denna månads spinning (ca 25 hg supertunt garn, ska göra en till likadan och tvinna med).

Oktobers spinnutmaning
Ska denna månad satsa på en vikt som jag tror att jag kommer hinna med utan problem. Så det får bli 400 gram denna månad.




Också har jag suttit och räknat ut hur mycket jag faktiskt har spunnit i år. T.o.m. september så är det ca 1,73 kg! Jag blev faktiskt lite paff, men också stolt över mig själv (eller ja, blev inte lika stolt när jag insåg att till samma tid ifjol så hade jag spunnit ca 2,36 kg ...). Så nu ska jag försöka mig på att innan året är slut ha spunnit 2,5 kg, man får se hur det går med det ;) Ifjol spann jag ca 2,7 kg på hela året. Haha, är ganska roligt att inse vad lite man spinner och den mängd ull man faktiskt köper. Bara av råull så har jag i år köpt 1,4 kg (fast det minskar ju lite efter tvätt), och kamband och kardflor vågar jag inte ens räkna mängden på (8 kg kanske?). Men det jag spunnit blir ju som en tuss i havet jämfört med mängden jag köpt in ;)



/AN

1 kommentar:

  1. He,he, känner igjen denna bokföring, hur mycket man än spinner så är lagret alltid så ofantligt mycket större. Tror jag ska sätta stopp för ullinföring men frestas hela tiden. Det blir sällan mer än några kilo året men ull till minst 10 spinnare..
    Hoppas hösten blir lite lysare till sinnet när snön kommer, svacker på hösten är inte kul. God bättring och lycka till med nästa blåfärgning :)

    SvaraRadera