Sidor

lördag 20 juni 2015

Lite uträkningar

Jag väger och mäter allt garn jag spinner. Sedan räknar jag hur mycket garn jag spunnit på hela året i kilogram. Men jag lägger inte ihop all längd. För jag spinner inte enbart två-trådigt utan ibland också så kedjetvinnar jag eller spinner fyr-trådigt.

För skojs skull så räknade jag idag ut alla metrar som jag hittills har spunnit klart i år. De färdiga garnen är totalt 4832,3 meter.

Två-trådiga garner är 4077,2 meter.
Kedjetvinnade är 317,4 meter.
Fyr-trådiga är 437,7 meter.

Totalt är det ungefär 10855 meter en-trådigt! Och antal gram är 1915. Så i snitt har jag spunnit 5,67 meter/gram en-trådigt, och alltså 2,83 meter/gram två-trådigt.

Och ska jag vara lite extra rolig så är det entrådiga 10,85 km. Och alltså 1,08 mil!


Och allt detta är alltså spunnet på 6 månader! Blev ganska paff över hur många metrar mina händer har tvinnat fram. Inte konstigt att spinnrocken behöver lite extra kärlek och omtanke då och då ;)


/AN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar