Sidor

onsdag 10 juni 2015

Senaste garnet och snart Tour de Fleece!

Har fått till en härva nu i juni, den är 94 gram och 237 meter, av egenfärgad 70% merino och 30% tussah silke. Hade tänkt spinna tunt och gjorde det någorlunda i början, men händerna ville sedan ha min typ normala tjocklek. Färgfördelningen var jag inte så nöjd med, men så insåg jag att den kommer bli snygg i halstub eller mössa.



















Har också ett annat garn på G, haft ca 45 gram av ett nunoco kardflor liggandes i något år nu. Andra kardfloret spanns en-trådig (jättefult blev det) och andra tänkte jag också göra så med. Den första biten (ca 5 gram) av floret blev spunnen men sedan ångrade jag mig. Så floret fick ligga undanlagt. Tills nu. Och jag gjorde bort mig! Spann jättefint en-trådigt av hela floret. Så funderade jag om jag skulle kedjetvinna eller göra två-trådigt. Började nysta upp tråden på nystmaskinen för att göra två-trådigt, efter ca 1/3 så insåg jag att det blir ju fint kedjetvinnat. Också började jag spinna och mindes varför jag aldrig, aldrig igen skulle göra nystan. Det tjorvade, jag löste upp tjorvet, det tjorvade o.s.v. tills jag bara fick dra loss en bit. I vanliga fall tvinnar jag upp tråden på handen med en metod som kallas andean plying, men detta var så mycket så jag orkade inte det. Så kan det gå när man tror man är smart och tar en lätt utväg ... Jag måste skriva lappar som påminnelse till mig själv, jag glömmer lätt sådant som går ont också upprepar jag mina misstag ;P


Den 4 juli börjar årets Tour de Fleece (och slutar den 26 juli). Jag har börjat fundera vad jag ska utmana mig själv med. Antingen blir målet att spinna upp mitt grå merino kamband till tröjgarn, eller att spinna av någon smörgåsbox från nunoco. Jag har en i princip helt orörd på 300 gram (det är kanske 5-10 gram taget ur den), jag har en helt orörd på ca 450 gram, sedan har jag kvar en del ur de två första boxarna. Men jag har ett tag till att fundera iallafall!



/AN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar