Sidor

söndag 31 maj 2015

Jämtlandsgarn och snuttgarner

Nu är Maj månad nästan slut för detta år. Idag har jag tvinnat ihop snuttar så nu har jag några fler tomma spolar. Totalt för denna månad har det blivit 376 gram, dock är jämtlandsullen så fett så de garnens mängd kommer att minska lite efter tvätt. Sedan så är några tvinnade snuttar, som spanns tidigare månader, inräknade till denna månad (runt 45 gram kanske). Men ungefär 300 gram har blivit spunnit denna månad iallafall och det är jag nöjd med.

Tog ingen spinnutmaning i Maj då jag inte mådde bra, och då jag fortfarande inte mår bra så ger jag mig ingen utmaning för Juni heller. Förmodligen lider jag av järn och blodbrist, jag äter järntabletter men det tar ett tag innan kroppen mår bra igen. Men även i Juni är mitt mål att mitt ull-lager ska minska.

Jag hoppas kunna spinna 450 gram i juni för då har jag på första halvan av detta år spunnit lika mycket som hela förra året (2,17 kg). Får se om jag lyckas ;)


Såhär blev jämtlandsgarnet där en tråd är vit/rosa och andra vit/blå. 111 gram (o-tvättat) och 345 meter. Jag spann faktiskt en-trådarna jämnare än vad jag hade trott.

















Överst är snutt av den vita/rosa jämtland och en tråd av egenfärgad eko-merino, ungefär 30 gram (o-tvättat) och 108 meter, den blå tråden gick av när jag härvade garnet så det blev två mindre nystan. Nederst är ena tråden samma eko-merino och andra tråden är grå jämtland, ungefär 31 gram (o-tvättat) och 126 meter. Har fortfarande en bit av eko-merinon kvar på spolen och jag vet inte vad jag ska göra med den. Men fem tomma spolar har jag nu iallafall. Så bara tre kvar att få tomma ;)




















/AN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar