Sidor

onsdag 6 maj 2015

Aprils sjalgarn

Var ett tag sedan jag skrev sist, råkade ut för en väldigt jobbig förkylning och när den började ge sig så blev kroppen orkeslös. Men nu börjar det återgå till det normala, har iallafall klarat av att spinna en del. Spinningen får mig att må lite bättre psykiskt när kroppen är nere fysiskt, det tar inte så mycket att sitta och trampa på rocken och resultatet (tråden) får man snabbt.

Har bara fotat två nystan, har två till som blev klara i går natt och i natt. De senaste är ett vitt angora och ett bfl/silke som blev koschenillfärgat. Ska tvätta dem innan de vägs men angoran ska ligga runt 55-60 gram och är 102 meter, och bfl/silke ska väga runt 98 gram och är 297 meter.

Och gällande metrarna ska jag kolla upp, för garnen (merino/silke) som jag spann innan fick jag totalt 568 meter på 108, och 251 meter på 52 gram. BFL/silkes garnet ser lika tjockt ut men är så mycket mindre metrar på. Dock är ju BFL lite tyngre än merino, men iallafall så ska jag kolla upp (p.g.a. förkylningen så kan jag ha varit lite lullig i skallen när jag räknade ut metrarna). Såhär ser de garnen ut iallafall.




Så vad gäller Aprils spinnutmaning så var det 1 sjalgarn av koschenillfärgad ull, 1 garn av angora och 1 garn av syra-eller koschenillfärgad ull. Och minst 3,5 hg. Så även fast allt inte var klart förrän nu den 6:e maj så räknat jag utmaningen som fullföljd. Tur att jag bara utmanar mig själv ;) Men eftersom jag fortfarande inte mår helt bra i kroppen så ger jag mig själv ingen annan utmaning i maj än att mitt ull-lager ska minska.

Och hittills i år har jag nu spunnit ca 1,51 kg. Under hela fjolåret spann jag ca 2,17 kg. Så när jag har spunnit 7 hg till så har jag klått fjolårets resultat. Jag hoppas att jag vid junis slut ska ha hunnit spinna de 7 hektona. Ska också börja gå igenom mitt ull-lager, jag ska fixa bättre förvaring av ullen så att jag har bättre koll. Också ska jag räkna ut ganska exakt hur mycket ull jag faktiskt har och skriva upp det. Då blir det lättare att hålla koll på hur mycket det faktiskt minskar ;)


/AN


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar