Sidor

söndag 10 maj 2015

Färgat silk hankies, och de senaste garnen.

I mitten av veckan så syrafärgade jag lite, så nu har jag bara 2 hg kvar att färdigprepererad ull som jag kan färga. Ska inom kort beställa hem mer ull, men nu ska jag också börja tvätta råullen som jag fick av en vän i höstas och färga en del av den också. Nu håller det på och regnar så mycket så jag ska ta reda på regnvatten och tvätta med (p.g.a. att vi har så mycket kalk i kranvattnet).

Testade att färga någonting som jag inte testat förr: silk hankies! Det är sammansatta ark av mullbärssilke. Varje ark är gjort av tunna silkestrådar, och för att spinna så måste man göra hål i mitten av arket och dra ut det till en tråd (sök på silk hankies och spinning på youtube så borde det komma fram bra videos, vet att jag har sett en där iallafall). Jag har testat att spinna silkes ark förr (fick färgade sådana i somras i ett byte), men då testade jag bara av ett ark. Så av det jag har färgat själv håller jag på och spinner nu. Garnet kommer inte bli så fint, men det blir ett övningsgarn. Är jag inte van att spinna något material så behöver händerna få jobba med det ett tag innan jag känner att jag kan spinna det materialet bra.

Tyvärr gjorde jag bort mig lite vid färgningen, jag färgade ett för tjock lager på den som jag spinner av just nu. Så här blev utsidan och insidan ... Så de starkast färgade arken får bli en tråd och de svagare färgade en tråd.


















Färgade också samma kombo som jag gjorde och sålde för någon vecka sedan. Blev så kär i den kombon så "spill" ullen jag hade kvar av BFL (runt 35 gram) och eko-merino (runt 50 gram) blev färgade i den kombon, även några silkes ark (ca 30 gram). Färgerna får mig att tänka på våren och krokousar/tulpaner, de är riktiga gladfärger (dock ljuger bilderna, färgerna är ljusare i verkligheten). Funderar på att kedjetvinna det, men just nu får kambanden ligga bredvid datorn och bara göra mig glad ;)







































Också har jag fotat de senaste garnerna, ett bfl/silke som är koschenillfärgat och vit angora. Hade också två mindre garner som gjordes i april som fick vara med på bild. Vit/svart angora på ca 11 gram och merino på ca 18 gram.























Har två silk hankies i min etsybutik. Och jag håller på med nya godispåsar i orange, röd, gul och grön. Behöver tvätta och färga lite råull innan jag kan göra de godispåsarna helt färdiga.

/AN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar