Sidor

söndag 24 maj 2015

Sax recension!

Nu tänkte jag skriva ett lite annorlunda inlägg, jag tänkte ge en liten recension av en dyrare sax. När man har angorakaniner så är det viktigt med en bra sax.

Min första riktiga frisörsax till angorakaninerna var en billig modell av märket Mikki. Den är skön att hålla i med sina plasthandtag och ganska bra att klippa med (väldigt bra om man jämför med vanliga saxar). Tyvärr når metallen bara en bit upp i plasthandtaget, och det är tyvärr där som saxen till slut går sönder. Ibland händer det att någon kanin fått en större tova och då måste jag ha ett hårdare grepp om saxen och har jag haft saxen ett tag så kan den då gå sönder av det hårdare greppet. Men saxen har bara gått på runt 80-90 kr, sist köpte jag tre stycken på en gång, dock så gick frakt +  expeditionsavgiften på ca 100 kr. Och det var bara därifrån jag fick tag på just denna modellen som jag gillade.

Dock har jag "bara" haft sönder 3 under mina 6,5 år som angoraägare, men i längden blir det ändå dyrt. Så i början av året började jag kolla runt efter dyrare saxar och hittade då också saxar i så fina färger, och som hade den där "knoppen" på ena handtaget vilket är ett måste för mig (så skön att vila ringfingret på under klippningen). Då jag älskar rosa så blev det en sådan, och jag beställde den förra veckan och fick hem den i fredags.

Saxen är av märket Jaguar och jag serien heter White Line. Saxen är tillverkad i Tyskland. Namnet på modellen är Pastell plus, och min är 14 cm och färgen heter Candy.

Igår fick den utföra sina "jungfruklipp" och jag är helnöjd! En kanin blev klippt under magen och en annan över ryggen, en hade en rejälare tova på ett ställe och saxen klarade av det som ingenting (min gamla sax nästan tuggade i samma situation)! Dock är den nästan för bra att klippa med, för jag lyckades ge båda kaninerna ett litet hack i skinnet (tyvärr sådant som kan hända ibland, men kaninerna har ett par lager hud och det var bara det översta lagret som det blev hål i så ingen blödde). Men jag lärde mig hur jag skulle hantera saxen, fick hålla den lite annorlunda än min gamla sax. Men nästa klippning ska ske i dagsljus, har inte så bra ljuskällor inne i stallet på kvällen.

Den enda minuset hittills är att jag nästan fastnar med tummen i hålet. När jag klippte kaninen under magen så åkte saxen längre ner på fingret och jag fick dra av saxen med andra handen. Men eftersom jag inte fastnar helt så är det ändå ok för mig ;) Också är det lite för kort för mig, jag är van med en sax som har 1-2 cm längre blad, men det blir en vanesak med kortare blad. Och sedan kommer den nog bli för kall att hålla i på vinter, men antingen får jag ha handskar på mig eller använda min gamla sax. Så mina minus är inte så stora, de två sista sakerna är det mig själv jag får ändra lite på bara ;)

Såhär ser saxen ut (eller ja, färgen är snyggare i verkligheten, som vanligt blir färgerna på bilderna inte bra när jag lägger upp bilderna på bloggen ...).






















Och nu undrar ni säkert över priset? Jag fick söka runt lite, men så hittade jag saxen till ett bra pris hos ett företag med hundtillbehör. Där gick saxen på 619 kr, på andra ställen där saxen fanns i rosa så var den ca 200 kr dyrare.



/AN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar