Sidor

fredag 22 maj 2015

Silkes-ark garn, kardad jämtlandsull och närbild på kamband

Garnet gjorda av silkesarken blev jättefint! Dock är silket så starkt så jag tvinnade det inte så mycket som jag egentligen skulle ha gjort. Också blev garnet väldigt ojämnt, men det visste jag att det skulle bli.

Det blev 42 gram och 205 meter, så helt ok. Silke har en tendens att vilja bli tunnare spunnet än ull. Garnet är ljusare i verkligheten.



















Sedan har jag ju planerat länge att köpa in ullkammar, men av olika orsaker har det inte blivit av (ännu). Så kom jag på att kardmaskinen kardar ju inte ullen ordentligt (alltså om man jämför med hur ullen blir kardad på handkardor), så en del av min långa jämtlandsull har blivit kardad en gång (vanligen får ullen åka igenom två gånger) på kardmaskinen och det fungerade bra. Så nu ska jag spinna en tråd som blir rosa och vit, och en tråd som blir blå och vit. Så nu behöver jämtlandsullen inte ligga och vara ett huvudbry för mig längre. Jag har inte kunnat spinna den direkt från tott och hade jag handkardat den så skulle den ha blivit nopprig och förstörd. Förutom mera vit så har jag också brun, plus en del färgat.























Sedan så har jag köpt macro(närbilds)linser till min gamla kamera, ett sätt för att kunna utnyttja den på ett annat sätt. Linserna förstorar med +1, +2, +4 och +10. Här är närbild på ett kamband med linsen +10. Ska använda linserna på blommor (älskar att fota blommor på sommaren), men i brist på sådana när jag testade linserna fick det bli ull (för sådant ligger ju här och där i mitt rum ;) ).























/AN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar