Sidor

lördag 15 april 2017

Ett skadat knä

Den 21 mars så ramlade jag jävligt dumt. Enda sedan jag var 11 år har mina knäskålar ganska lätt kunnat hoppa ur led, under större delen av tonåren så testade jag några olika stöd som egentligen var värdelösa (och jag var tvungen att fästa de så hårt så jag fick hudbristningar och hade världens smalaste knän). När jag var 18 år så slutade jag med knästöden och allt blev så mycket bättre (det gjorde ont att ha dem på sig). Men det brukar hända 1 gång var- eller vartannat år att en knäskål far ur. Jag har lärt mig att om jag omgående böjer knät och håller det böjt 10-20 minuter så slipper jag någon kraftig svullnad och knät brukar vara bra igen efter 3-7 dagar.

Men när jag for nu i mars så hann jag böja knät innan knäskålen hade hoppat tillbaka (mina knäskålar brukar hoppa tillbaka sekunden efter att de hoppat ur), vilket ledde till att knäskålen var ur led i några minuter. Också hade jag nog sträckt några muskler väldigt väl (jag vet faktiskt inte exakt hur jag föll, för jag var förblindad av smärtan - det gör djävulskt ont när en kroppsdel åker ur sin rätta position), för på insidan av benet (bredvid knät) var jag väldigt öm. Så på kvällen hade knät svullnat till ungefär sin dubbla storlek ...

Så detta ledde till att jag har fått gått med en krycka och knappt kunnat ta mig runt i huset. Nu är det 3,5 veckor sedan det hände och fortfarande så är knät inte helt läkt, nu kan jag i princip ha det helt rakt men jag kan fortfarande inte böja det helt, men jag kan ta ordentliga steg när jag går (i början fick jag glida med fötterna, plastmatta på golven och yllesockar med lite hundhår under gjorde susen). Men jag hade ändå tur i oturen, jag for baklänges på isen och slog i huvudet, det hade kunnat gå riktigt illa men det enda som hände med huvudet var att jag var öm på ett ställe ungefär lika stort som min hand i några dagar.


Detta har iallafall medfört att jag inte kunnat färga matchande ull till nya sländor, det måste jag göra på nedervåningen och då går och står jag också väldigt mycket. Så det får vänta tills knät är helt bra, då ska jag färga lite kamband också. Jag hoppas kunna ta mig en färgdag i slutet av april/början av maj, jag har ärligt talat lite färgabstinens just nu.

Spunnit har jag faktiskt gjort, det är en mild träning för ett skadat knä. Dock har jag spunnit lite för lite, knät skulle mått bättre av lite mer träning. För när något sådant här händer så ska man inte bara vila knät, utan kombinera träning och vila. Så spinnrocken är ett bra träningsredskap då ;)


Jag hoppas iallafall att ni har en lugn, trevlig och ullig påsk. Detta foto tog jag igår när det hade fallit lite snö, en riktig april bild.








/Angelica ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar