Sidor

onsdag 6 november 2013

Sjalar och hundpäls

Har kommit en bit till med sjalen nu, det har strulat lite sista dagarna men jag är nöjd med mig själv då detta är det mest avancerade mönstret jag stickat hittills! Just nu håller jag på med slätstickning på den, vågar inte räkna antalet maskor med räta varv tar ca 20 minuter och avviga ca 40 minuter att sticka, men ett varv mönster tar ännu längre tid. Tur att man inte räknar alla timmar man lägger ned, bara att spinna garnet tog ju ett antal timmar ...

Upptäckte att jag lyckades med att sticka 7-8 maskor helt fel i ett varv (d.v.s. avviga där det ska vara rät), men jag såg det inte förrän några varv senare, så det får vara. Ska ha den själv och jag bryr mig inte om perfektion ;)






















Och äntligen har min hund börjat fälla! Blev så glad när jag såg det (hela sängen min var lurvig). Testade att spinna en tuss med handen, det gick trots ganska korta fiber och det var faktiskt ganska starkt (eller så kändes det så bara för att det var en kort stump, ca 4-5 cm lång). Kommer att ta reda på päls från nacken och längs ryggen, blir kanske även lite ner mot rumpan (d.v.s. ställen där pälsen är längst).


















Sedan så har jag varit lite busig och testat en sjal på vår finska stövare. Den passade ganska bra, och visst ser hon fin ut i den? ;)





















/AN

1 kommentar:

  1. Sticka sjalar kan bli långa varv innan man är färdig men det blir ju fint. Sjalen under har härliga färger.
    Puni rolags fastnar man fort i, de är så kul att spinna av så du kommer helt säkert laga flera av dom. Fastnar man i ullen, så fastnar man. Men det är en skön känsla :)

    SvaraRadera