Sidor

onsdag 18 december 2013

Två stickningar

Just nu är jag jättedålig på att spinna, det är stickning som lockar mer. Sedan så håller jag just nu på med en produkt till Svenska LandsUtställningen (LU) för kaniner, det är det garnet jag spinner på spinnrocken just nu, och då jag vill vara lite hemlig och inte visa upp den förrän på utställningen så kommer jag inte lägga ut någon bild här på vare sig garn eller produkt innan dess. Kan dock berätta att det ska bli en sjal ;)

Jag ska kanske göra entill produkt till LU, får se vad jag hinner (sista anmälningsdag är den 27/1 och utställningen är 28/2-2/3). Produkterna jag gör är alltså av ren angora och satinangora ull, och då det var ett tag sedan sist jag spann sådant så tar det ett tag innan händerna vänjer sig, därför tar spinningen lite mer tid än vanligt (plus att jag vill få det så bra som möjligt då det ska bedömas). Gjorde en testspinning av vit angora innan jag vågade börja spinna ullen till produkten. Det blir kanske också en produkt av vit angora, får som sagt se vad jag hinner =)


Men just nu är det som sagt stickning jag mest håller på med (och dessa är inte hemliga ;) ), har gjort en sjal av samma hålmönster som jag använt ett par gånger tidigare. Till alla tre sjalarna är det nunocos kardflor jag använt, de två tidigare använde jag Roses and Wine och The Crocus, till denna är det Spring Sweets (alltså det kardfloret som höll på att ge mig grå hår). Trådarna är inte fästa, plus att det blev garn över så mamma ska testa att virka en uddkant på sjalen (själv kan jag inte virka, än). Denna ska även blockas sedan. Har inte heller hunnit blocka tidigare sjalar, såklart nu när jag tänkt blocka fick vi kourin i vattnet, så vi har fått hämta dricksvatten, djurvatten och diskvatten ... Nu är vattnet bättre dock, det brukar gå över så fort det är kallt igen (det kommer vid tö på våren, att det blev nu till vintern beror på vädret).































Har även testat att göra ett par handledsvärmare av påfågel mönster. Testade att göra en sjal av sådant mönster men fick inte till det, mönstret till handledsvärmarna var bättre skrivet, så nu fattade jag hur jag skulle göra. Så det kanske blir en påfågelsjal senare ;) Mönstret till handledsvärmarna finns här.
Nu ska de sys ihop också ska de blockas, sedan är de klara. Men jag ville fota dem utlagda så det syns att jag fick till mönstret ;)
























/AN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar