Sidor

tisdag 31 december 2013

Avstå raketer ikväll, tack!



Ikväll är det som alla vet, nyårsafton. En kväll det ofta skjuts raketer. Jag och min älskade vän Ida vill be er alla som tänkt skjuta raketer att tänka om. Min vän Ida har fyra ben och en svans och mår väldigt dåligt när det skjuts raketer. Hon blir stressad och kan riktigt gå igång på högvarv. Hon är 11,5 år gammal och är inte helt frisk, så jag vill gärna inte att hon blir stressad. Hon har aldrig gjort någon illa under hela sitt liv, så varför ska någon behöva göra henne illa?





















Och hon är inte den enda hunden som mår dåligt när det skjuts raketer, det finns nog tusentals hundar i Sverige som mår lika dåligt (eller ännu dåligare) som Ida. Nu kanske inte du känner Ida, men den söta hunden du mötte en gång på stan, såg i någons bil, såg i kvarteret du bor eller träffat hos någon granne eller vän kanske är den som kommer må dåligt ikväll, ägaren kanske måste ge hunden medicin för att slippa se sin bästa vän må allt för dåligt. Visst är raketer fina, men är de verkligen värda ångesten hundar kan få?
Så snälla ni, säg NEJ till raketer! Slutar raketer att skjutas så gör ni inte bara hundarna en enorm tjänst, utan även deras ägare.

Jag kan berätta hur Ida blir av raketer. Stressad, rädd och orolig. Tänk dig en hund som går omkring hela tiden, gnäller och piper. Kan inte vara ensam, måste ha närkontakt hela tiden och lyssnar hela tiden efter fler smälljud. När man till slut fått henne att lägga sig vågar hon inte blunda (ibland kan hon blunda i korta stunder), och fortfarande en del gnäll och mycket lyssnande efter smällar. Går jag till ett annat rum måste hon följa med, t.o.m. när jag ska gå på toaletten måste jag ha henne med mig. På natten får hon sova inne hos mamma (som är hennes matte och favorit bland oss här hemma).


/Angelica, som själv har valt att stanna ensam hemma med hundarna för Idas skull i 7-8 år av Idas liv. Jag är inte den enda med hund som fått välja bort att fira in det nya året med släkt/vänner, helt enkelt för att man har en (eller flera) hund som inte kan vara själv denna kväll och natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar