Sidor

tisdag 3 december 2013

Sjal, kardband och angoraull

Äntligen är sjalen färdig! Det tog ganska precis tre månader från början till slut (spinnande av garnet och stickning). Dock tog jag någon paus och gjorde lite annat däremellan, plus att jag först började sticka en annan sjal som jag fick repa upp. Men bara stickningen av sjalen tog ca 40 dagar.

180 gram gick det åt, skulle tro att det var runt 900 meter. Lite fel här och där, men överlag är jag jättenöjd. Tunnaste jag spunnit hittills, och det avancerade mönstret jag stickat hittills. Nu vågar jag spinna tunnare, och kommer framöver utmana mig själv med mer avancerade mönster. Nu ska bara trådar fästas också ska jag blocka den, sedan är det helt klar!

































Sedan fick jag hem nyaste Smörgåsboxen från nunoco igår. Tyvärr får jag den inte på riktigt förrän på julafton (är julklapp från mina föräldrar), jag fick inte ens tjuvkika ;(
Men tillsammans med boxen kom 200 gram kardband som hette Cobweb. Innehåller merino, glittertråden firestar och silke. Har kikat på kardfloret med samma namn, men kardbandet gillade plånboken bättre.























Och igår började jag spinna vit angora, klippte tösen för ca 2 veckor sedan. Var tvungen att fota en tuss, är så himla mysig ull. Synd att bilder inte kan förmedla den mjuka känslan. Nu någon månad framöver är spinnrocken uppbunden med angora. Ska göra en eller två produkter att ställa ut på en stor kaninutställning i slutet av februari och vill försöka få den/dem klar i god tid. Produkten jag helt säkert ska göra är en sjal, den jag funderar på att göra är en mössa. Jag har inte spunnit mycket angora än på spinnrocken, så jag börjar med mössgarnet, den behöver inte vara lika perfekt som jag vill ha sjalen ;)






















Är det någon mer än jag som reagerat på knasvädret? (haha, dum fråga, vem kan ha undgått att lägga märke till det?) För en vecka sedan var det 6-8+ och ingen snö. Vi fick snö så vi hade första advent, men nu håller den på att smälta bort igen. Men tydligen ska det komma mer till helgen, jag sa det tidigare åt mamma att vi får snö till varje advent, sedan på veckan smälter den bort igen ;) Det jag tyckt varit jobbigt sista veckorna är den jäkla blåsten, har varit mindre storm då och då.

Men en sak är bra med att det är ganska varmt, det är inga problem att mocka åt kaninerna plus att de inte får vatten som fryser. Har t.o.m. fortfarande några kaniner som har vattenflaskor i stallet, ytterst ovanligt att jag kan ha det i december.

/AN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar