Sidor

onsdag 8 januari 2014

Angoraull och blockning

Håller fortfarande på med garnet till min angora produkt, det går framåt! Lärt mig mycket mer om angoraull efter att ha spunnit ull från 10 olika kaniner direkt efter varandra. Första nystanet med ull från 3 kaniner måste jag göra nytt av, när jag var klar med det så hade jag börjat spinna tunnare och fick inte till så tjockt igen. Det får bli något annat roligt av det istället ;)

Det jag har lärt mig är att jag måste rensa ullen mycket bättre innan jag kardar den. På garnet jag gör nu är det bullar på tråden på vissa färger, bara för att jag var dålig på att rensa de första 60-90 grammen. P.g.a. att jag har dåligt med ull av vissa färger så kan jag inte göra om allt, sedan har jag även lite tidspress också (så blir det när man inte börjar i tillräckligt god tid). Som tur är syns inte det plupparna alltför väl när garnet är två-trådigt, och förhoppningsvis syns det ännu mindre när man stickar av garnet.

En annan sak jag lärt mig är att all angoraull kan inte förberedas likadant före spinning. En del går bra att göra kardrullar av, andra väl kardade kardflor och en del ull måste man karda lite försiktig på kardorna.



Sedan har jag testat att blocka två sjalar, den av antique rose kardbandet och av the crocus kardfloret (båda från nunoco). Första sjalen gick det inte bra med, så den måste jag blocka om. Dum som jag är började jag med den största, så det var nog inte så konstigt att det inte gick bra. Innan jag blockade den andra läste jag på lite om blockning på nätet, det skulle jag ha gjort redan innan jag började med den första. Men så här ser krokus sjalen ut oblockad vs. blockad. Färgerna i verkligheten stämmer mest överens med den första bilden (oblockad).

































































Kan även berätta att Ida hade sin lugnaste nyårsafton någonsin! Var inte någon i närheten som smällde något, och det som jag hörde en bra bit bort verkade Ida inte höra alls (så jag misstänker att hennes hörsel blivit sämre sista året). Första nyårsaftonen på 12 år som hon låg och sov lugnt vid tolvslaget!
Tack alla som valde att avstå raketer och smällare på nyårsafton för djurens skull!

/AN


1 kommentar:

  1. Jag tyckte det var svårt att karda angora så jag spann den direkt från ullen, det går fint det också. Fina sjalar :)

    SvaraRadera