Sidor

torsdag 30 januari 2014

Navajo tvinning

I fredags kväll lärde jag mig något nytt: navajo-tvinning. Har tidigare när jag hört om det trott det varit krångligt, men det var faktiskt mycket enkelt, jag fick till det direkt när jag testade. Såg ett videoklipp på youtube där metoden visades på turkisk slända, jag testade på en topptyngd då jag ännu inte skaffat mig någon turkisk. Sista öglan som blir fäste jag i pinn biten alldeles ovanför tyngden, syns på bilden nedan. Lär nog finnas flera videor om detta på youtube, så testa att sök på navajo ply.




























Det jag spunnit på bilden är BFL, humbug (d.v.s. flera naturfärger). Fick klart 50 gr i måndags, det blev 58,5 meter. Ska spinna 50 gr till, har tänkt ha det till varma strumpor när jag är ute hos djuren (hållit på och förfrusit fötterna de dagar det varit mellan 15-20 minus ute ...). Men jag min dummer har börjat navajo-tvinna annan ull (merino), och det väldigt tunt (ska bli mössa eller tubhalsduk). Så jag hoppas jag får till samma tjocklek på nästa nystan BFL ...

Och angora sjalen är äntligen klar! Den blev riktigt fin, är så himla nöjd med mig själv! Men av någon anledning drömde jag om LU utställningen i natten som var, och i min dröm var det många som gjort sådana sjalar, det var ju liksom inget speciellt med en flerfärgad angorasjal ... Vet inte om det beror på att jag igår var in på en angorauppfödares hemsida och kollade på dennes produktsida, då hade den gjort två helfärgade sjalar i samma mönster som min. Men drömmen beror nog allra mest på att jag är lite nervös för att ställa ut en produkt på en sådan stor utställning. Trots att jag vet att den är fin. Bilder på den kommer upp på bloggen i början av mars iallafall, så då får ni döma själva ;)

/AN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar