Sidor

tisdag 21 januari 2014

Angoragarnet

Jag stökar på med mina angora produkter. Fortfarande inte ens gjort klart garnet till produkt nr 2 (har inte ens spunnit en tiondel än, skäms på mig!), men anmälde den produkten och sjalen igår, så jag måste ju fixa den inom de två närmaste veckorna, så jag inte står och skäms på utställningen ;)

Har ju sagt att jag inte kommer visa produkterna, men vill visa garnet till sjalen. Sedan nystan nr 2 var klart insåg jag att jag inte behövde göra ett nytt nystan nr 1, de är någorlunda jämna. Har stickat över tre femtedelar på sjalen, visserligen tycker jag att den inte ser helt bra ut men som mamma säger; jag sitter ju med näsan i det! Sedan känns det ganska jobbigt att göra en produkt för att ställa ut, och veta att om jag även inte blir 100% nöjd med den så måste den ställas ut. Är ju lite över en månad kvar till utställningen, men när jag tittar på min stickning och tänker på det så blir jag pirrig i magen. Ska jag på LU 2015 ska jag se till att göra flera angoraprodukter i sommar och välja ut de bästa att ställa ut ;)
Sedan måste jag också tänka ut hur jag ska visa upp produkterna på bästa sätt, för även det är en bedömningspunkt.

Men ja, såhär såg garnet ut iallafall (nystan nr 1 nedan och nr 2 ovan), p.g.a. min plan på att göra ett nytt nystan nr 1 så kommer färgen svart att förekomma två gånger vilket inte var meningen. Men vill inte behöva fästa sjalen på så många ställen då jag upplever att de fästade trådarna kan glida, och sedan misstänker jag att jag kommer behöva allt garn, så den får vara så. Häftig blir den åtminstone!























Mönstret jag stickar sjalen efter är samma mönster som jag använde till Antique Rose garnet. Och nu vet jag varför den sjalen blev så konstig, jag hade inte läst mönstret rätt! 2 tills är tydligen en förkortning av 2 tillsammans, inte en beskrivning att man stickar två vanliga maskor ... Det är tack vare handledsvärmarna i påfågelmönstret som jag lärde mig den förkortningen. Hade jag inte gjort det hade det varit risk att jag gjort samma fel igen ;) Antique Rose sjalen är så stor att jag skulle kunnat gjort en tröja eller kofta med korta ärmar. Bra på ett sätt, nu vet jag att jag bara behöver spinna ca 3 hg om jag vill göra en tröja av egenspunnet garn, inte 1 kg som jag hade fruktat ;)


Jag gillar internet för att hittar man någon bra shop kan man tipsa om dem. Har tipsat mycket i gruppen Spinnare på Facebook om både nunoco och Tinas angora (se länklista), och sedan dess har jag sett att flera har handlat från de ställena. nunoco hittade jag faktiskt till via den gruppen, det var någon som kikat runt på etsy och hittat deras shop och även någon annan shop har jag hittat till via den gruppen. Just den gruppen är också ett av de trevligaste ställena man kan hitta på nätet!

/AN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar