Sidor

söndag 12 januari 2014

Sländor, WPI mått och angoravideo

Fick hem ett paket för några dagar sedan, från Tinas Angora (se länklista), som innehöll detta:


























Provpåse med lockar från Pygora (get), blandningspåse med färgade lockar från Pygora och kardband från Finskt får, WPI mått med målade angoror (dessa är såååå söta!) och en slända av fransk modell och två av rysk modell.

Måste via närbild på WPI måtten, själv mäter jag aldrig garnet utan går efter hur många meter jag får ut per hekto. Så dessa beställde jag bara för att de var så söta, köpte alla hon hade i shoppen.


















Har inte hunnit testa någon av sländorna än, är så stressad med angoragarnet så all min fokus ligger på det just nu. Håller iallafall på och tvinnar nystan nr 2 till sjalen två-trådigt nu, sedan måste jag göra ett nytt nystan nr 1 då det första blev för tjockt. Också måste jag hinna påbörja garnet till produkt nr 2, och detta måste var klart innan jag ska anmäla till utställningen, alltså till nästa söndag. Och nu de kommande dagarna måste jag storstäda burarna, kaninerna har kvalster och fått en behandling och någon dag efter behandlingen måste alla burar och skålar rengöras. Som tur är behöver jag bara spraya med såpa i burarna, behöver inte skura något. Men oturligt nog är det -16ºC just nu, och bara typ 2 grader varmare i stallet så det blir jobbigt att mocka. Hade jag bara kommit igång med behandlingen en vecka tidigare så hade det varit runt nollan ute. Så kan det gå när kroppen inte alltid klarar av att göra det jag vill när jag vill ;P


Såg en länk till en annan angoravideo från Kina på Facebook. Denna video är så mycket trevligare att kolla på än den där djuren sätts fast vid en bänk och rycks! Dock gillar jag inte hur de flesta bär och håller i kaninerna, man ska ge kaninen stöd vid rumpan, man ska inte hålla/lyfta dem i öron och inte lyfta/bära dem i ryggskinnet! Men själva processen att avlägsna ull från kaninerna är bra, de använder sax. Jag funderar över H&M som kort efter den andra videon valde att helt sluta med angoraull i kläder, vilket slags ställe deras ull kom ifrån. Antingen visste de inte riktigt vart ullen kom ifrån och orkade inte kolla upp, eller så visste de att djuren blev dåligt behandlade. För vet man att djuren behandlas bra så slutar man ju inte med att tillverka kläder av deras ull.

/AN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar