Sidor

tisdag 4 februari 2014

Garn, ull och angorakaniner

Jag gillar att göra navajo-tvinnat garn. Har ju köpt kardband från nunoco, 100 gr i 10 olika färger. Nu sitter jag och spinner sådant randigt garn, varje färg ska vara ca 2,5 gram (ej vägt utan delat varje kardband i 4 delar). Skrev om det i mitt förra inlägg, det är merino ull och jag gör det ganska tunt. Dock insåg jag sedan jag spunnit en hel del att ska jag göra en tubhalsduk hade det varit smartare att göra 5 gram av varje färg. Risken är nu att det blir pyttesmala ränder. Så jag får se vad det blir sedan det är klart.



















Och igår fyllde jag år. Då fick jag ca 4 hg ull som present. Jag hade beställt den själv för ca 1,5 vecka sedan, för några dagar sedan undrade mamma vad jag ville ha i present. Då svarade jag: ull, jag har redan beställt. Det är så man gör va? ;) Ullen kommer från etsy shopen FeltStudioUK. Jag tror personen nyligt flyttat till Tyskland, så namnet är lite missvisande ...
Iallafall, från toppen och ned är det: 70% merino och 30 % silke. BFL. Wensleydale, den var egentligen anledningen till att jag beställde. Det är en glansig, långhårig fårull. Och jisses vad tung det är! Ska bli roligt att testa. Och den grön/vita tussen fick jag med, har ingen aning om vad det är för något.















































Det var inte bara jag som fyllde år igår, min äldsta angora Catara blev 4 år. Hon är korsning mellan angora och satinangora.




















Passade på att fota hennes barnbarn när jag ändå hade kameran med ut. Nu när det blivit milt ute är det några av dem som ska klippas, så det kan ju vara roligt att ha bilder på dem när de är "full-ulliga". Ullen som de har nu är s.k. ungdjursull eller 5 månaders ull. Den är inte lika bra som vuxenull och har lite/en del tovningstendens. Vissa använder bara den ullen till tovning, själv spinner jag den och gör produkter. Har fortfarande kvar min första angorahalsduk från mina två första angorors ungdjursull. Halsduken har tovat sig lite, men är fortfarande mjuk och skön. Har använt den då och då i ca 5 år.


Den här vackra damen heter Flora och har den vackra färgen blå. Hon är väldigt nyfiken av sig, hon ställde sig på bakbenen och lutade sig så mycket bakåt att jag blev rädd att hon skulle ramla ned. Som syns på bilden hade hon dåligt hum om vart kanten var. Jag fick skynda mig fram flera gånger då det såg ut som hon skulle ramla ned ;P 




















Denna skönhet heter Fanta och är svart. Det var lite trixigt att fota svart, på denna bild ville blixten upp men det ville inte jag. Så då blev det nästan helvit bakgrund istället. Man slipper ju använda studio då ;)




















Sist ut är pojken Falcon, även han svart. Han ser ganska maffig och fin ut, hans ull ser ganska bra ut. Vilket jag är glad för, jag har haft otur med hanar som tovat. Men dessa ungdjurs pappa har ganska bra ullkvalité.




















/AN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar