Sidor

torsdag 13 februari 2014

Ull-himlen!

Ja, där tror jag att jag har hamnat. Förra veckan fick jag hem ca 1,5 hg färgade gotlandslockar och finull, och 1 hg rå gotlandslockar. Plus att personen hade skickat med flera ullprover. Jag blev överlycklig!

Rosa och lila är färgade med svampar, blå är färgat med någon färg. Färgerna stämmer inte riktigt med verkligheten, det rosa ser mer rött ut på bild än vad det egentligen är. All ull är inte med på bild, tog bara en tuss av varje sort. Personen säljer svampfärgad ull, dock brukar hon egentligen sälja flera färger tillsammans, man brukar inte få välja färger som jag gjorde (och hon ville inte göra så igen, det blev lite strul med färgningen för henne). Vill inte lägga ut personens namn öppet då personen inte har någon hemsida, men vill man köpa svampfärgad ull från denna person så maila mig (agda90 (at) hotmail.com - inga mellanrum också ett @) så vidarebefordrar jag dig, jag har bara haft kontakt med henne via Facebook.



























Här är de olika proverna jag fick, jag som annars bara haft kontakt med fårull i färdiga kardband fick mersmak för råull. Enda problemet är att vi har mycket kalk i vattnet, så jag kan inte tvätta ullen i det. Kan dock smälta snö, men det känns för krångligt. Så det får bli sjövatten i sommar! ;)




































När jag gick igenom gotlandsullen och grovrensade den blev jag sugen på att rensa mer ull. Så jag rensade också ljusbrun och svart alpacka ull som jag köpte i våras. Tänkte dock inte på att fota den svarta. Men alpacka är härligt, mycket ull på 1 hg.





















Äntligen fått klart angoragarnet till LU produkt nr 2. Dock ska det vara färgad ull i kanterna, får se om jag hinner få klart det (hälften av det spunnet iallafall). Denna vita härva är 76 gram och 332 meter. Catara som jag visade bild på i mitt förra inlägg har gett mig denna ull.






















En liten minihärva av en batt dropping från nunoco, navajo-tvinnat. Ska bli en speciell sak som ska användas när jag visar upp angorasjalen på LU.









 





Och till sist, av ullproven som jag fick så var det två av jämtlandsfår. Hört mycket gott om denna ull, och förstod varför när jag klämde på mitt prov, så himla mjukt! Jämtlandsfåret togs fram genom att korsa merino och svea (vet inte om jag missförstått det, men tror det är svenskt finull). Så jag var tvungen att beställa, från Vemdalsfjällens Alpackor. Till vänster är 1 hg vit alpacka, till höger 4 hg vit jämtlandsull. Planen är att jag ska färga ullen, därför blev det vitt (plus att hon inte hade något annan färg kvar av jämtlandsullen, den är riktigt poppis!).





















/AN

1 kommentar:

  1. Så mycket fin ull du har i lager nu. Jag har aldrig tänkt på kalket i vatten kan vara ett problem, där lärde jag något nytt. Har inte det problemet här. Kan man inte neutralisera det med lite ättika eller något då?

    SvaraRadera