Sidor

söndag 5 juli 2015

Tour de Fleece 2015 och angorabäbisar!

Nu är juni slut. Och på årets första halva så blev det totalt spunnet 2041 gram och 1,18 mil tråd. Jag är supernöjd! Det sista som spanns i juni var svart angora.

Igår startade Tour de Fleece. Jag har inte kommit igång än, jag har lite angora kvar att spinna innan jag börjar med TdF ullen. Jag har lagt fram sådant som jag ska spinna i juli, 3 hg av det räknar jag spinna under TdF veckorna, och resten ska spinnas innan juli är slut.

Jag har inte vägt allt, men det är nog 4 hg. Kardfloren är från nunoco. Det röda kambandet är 70% BFL och 30% tussah silke, det är egenfärgat med koschenill också ska jag spinna in lite tussah silke med ena tråden också. Det blå/rosa/gul m.m. är merino/silke från Vinterverkstan. Sedan så är det bomull, det kommer bli trist att spinna vitt men dels så har jag inga syrafärger till växtfiber än, och dels så hårar det ganska mycket så jag misstänker att det kan vara svårt att färga som kamband. Sedan är det egenfärgad eko-merino och egenfärgade silkes ark.


































Och jag har en trevlig nyhet, som ni kanske förstår av titeln på detta inlägg. Jag har fått angorabäbisar! 4 st föddes den 2 juli och 13 st (!) den 3 juli. I båda kullarna är det både vanlig angora-pälsade och satinangora-pälsade. Båda kullarna har samma pappa, min lugna svarta Falcon. Ena mamman är väldigt vild av sig så jag hoppas Falcons humör nedärvs till deras ungar.

I kullen med 13 så var det bara 1 död. Dock så avlivades 5 stycken, 12 st är alldeles för många för en hona, speciellt nu när det blivit varmt också. Det var också flera som var mindre som skulle ha självdött under första veckan, det är de starkaste som har lättast att få föda. Det låter kanske krasst och hemskt att avliva så små ungar, men ibland så måste man göra så.

Jag kommer att visa bilder på ungarna här i bloggen när de har blivit runt 10 dagar gamla, just nu är de inte alls så söta att titta på ;P

/AN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar