Sidor

måndag 13 juli 2015

Tour de Fleece 2015, vecka 1 (och lite om angorabäbisarna också!)

Detta har jag lyckats framställa den första TdF veckan. Ungefär 235 gram, mitt mål var att spinna minst 300 gram under touren.

Spolen med lila/blå är 50 gram, dess partner ska spinnas denna vecka. De kardfloren kommer ifrån nunoco och heter Magic garden. Andra spolen är tussah silke, ungefär 10 gram är spunnet och lika mycket till ska på spolen innan dess partner görs. Jag hade egentligen inte tänkt spinna rent tussah silke under TdF, men bestämde mig för att det kunde vara en kul utmaning då jag alltid spunnit tussah silke när det varit blandat med andra fiber.

Det mörka garnet är 76 gram och 97,5 meter. Det röd/vita är 100 gram och 112 meter. Båda garnen blev mycket tjockare än beräknat, menmen ...























Såhär vacker var Magic garden floret innan den spanns. Jag var så missnöjd när jag fick hem det för på nunocos sida var det riktigt ceriserosa. Också fick jag hem det, lila ... Jag fick hem det i början av juni 2013, så i två år har det alltså legat innan jag tyckte om det.
























Av angoraungarna blev det lite nedgång till i kullen där det föddes 13 st. 1 unge hade krupit ur boet och frusit ihjäl medan 1 annan hade strypt sig i bo ullen. Tyvärr kan ungarna bli strypta av ullen, om den är för lång eller har tovningstendenser. Jag klippte ullen kort när ungarna nyss hade fötts, men den hade sådana filtningstendenser så att den ändå tovade sig. Sedan jag hittade ungen så klippte jag boullen superkort och sedan dess har de 5 ungar som är kvar klarat sig från strypning.

Såhär söta har ungarna börjat att bli, det kommer bli svårt att välja vilka som ska stanna. De två som syns på första bilden kommer att få vara kvar (den till vänster är satinangora i den vackra färgen egern som är blå/brun), likaså den gula på andra bilden. Sedan kanske det blir en till från andra kullen, jag kommer gå efter kön och färger, jag vill helst spara honor (vilket jag i nuläget inte ens vet vilka som är) ;)





















/AN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar