Sidor

torsdag 30 juni 2016

Silkeskokonger



Nu (eller ja, för snart två veckor sedan ;) ) har jag äntligen testat att de-gummera silkeskokonger och göra silkesark av dem!

Jag testade med 10 färgade och 18 vita. Och jag fick snabbt lära mig att man ska bara koka 1 färg åt gången. De färgade var rosa, turkos, rosa/turkos och lila. Alla kokonger blev ljuslila när de var färdiga … Jag ska testa en gång till, med bara 1 färg. För är det så att mycket färg försvinner så är det inte roligt att sälja dem.

Jag använde en liten kastrull och en bit tvål av med naturliga ingredienser. Jag skulle nog ha använt en mindre tvålbit och löst upp den helt innan jag hade i kokongerna, det blev lite tvålbitar i vissa kokonger när de var klara.

Jag hittade bara instruktioner på engelska (http://www.pamdeluco.com/silk%20degumming/degumming.htm), där förslogs tvål (med naturliga ingredienser) eller tvättsoda. Jag undrar om man inte skulle kunna använda också schampo med naturligt innehåll.
Jag lät det sjuda i ca 40 minuter innan det var klart. Sedan sträckte jag ut kokongerna (en i taget) över en juleskumsask (den hade bra storlek).

Jag skulle nog ha kollat på denna video (https://www.youtube.com/watch?v=P_OpFgQ4HTk) en extra gång innan jag sträckte ut kokongerna, denna person började sträcka ut dem i vattnet, jag sträckte ut dem i luften.
Jag fick också med många knölar, läste på ett annat ställe (http://www.wormspit.com/mawatas.htm) att det är silkeslarvens sista spunna trådar.

Jag använde en juleskumsask att sträcka ut silkesarken på, till nästa gång ska jag nog göra mig en träram. Jag fick luta mig mot asken när jag skulle få arket på plats, så min tröja hade en blöt rand över magen ;) 

























Man blir vis av erfarenheter säger man ju. Så jag ska testa någon gång till ;)
Då jag färgat kokonger för att sälja så vill jag kunna ge köparna bra instruktioner över hur man går tillväga, plus att jag vill se så att färgerna håller (annars är det ju inte kul).

Mina silkesark går fint att spinna av, de där stora pluttarna får man ta bort när man spinner.
























Jag ska testa att de-gummera några vita också, och sedan färga dem (som jag gör med köpa silkesark). Också en sak som är kul att pröva ;) 

/AN ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar