Sidor

onsdag 21 september 2016

Jämtlands ull

Jag har tidigare skrivit om den feta baggullen. Nu när allt är tvättad så har jag kvar ca 75% av den ursprungliga ullen, viktmässigt alltså. Så ca 25% var lanolin mängden. Men då fick jag inte ur allt lanolin i den första ullen jag tvättade, så det kanske var närmare 30% lanolin totalt i ullen. Det är ganska mycket.

Men jag föredrar faktiskt att den tvättade ullen minskar i vikt p.g.a. lanolin istället för smuts. Under tvättningen luktade det knappt något alls, när jag tvättar skitig ull så stinker hela nedervåningen!

För mig som får handsvett när jag spinner så klarar jag inte av mycket lanolin i ullen, då blir den obehaglig att spinna (svett och lanolin är ingen bra kombo). Därför vill jag få ur så mycket som möjligt. Jag har ju också lärt mig att om det är mycket lanolin kvar så fastnar färger dåligt.

Det intressanta med ullen är att vissa partier påminner om finull medan andra är mer bomullsliknande. När lanolinet var kvar kändes ullen likadan, så lanolinet är lite som en kamouflage.

Det är kul med nya erfarenheter! =)



/AN ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar