Sidor

lördag 1 oktober 2016

Färgat i september

För en vecka sedan så färgade jag lite (och då hade jag inte färgat på ett par månader, abstinensen var hög), tanken var att färga en del i murrigare höstfärger. Och jag tror att jag lyckades någorlunda iallafall ;) Dock blev det mycket orange, men det är ju en höstfärg. Jag försökte få till klara rödfärger, men de blev ytterst bleka och dystra. Vissa gånger får man bara inte som man vill ;P








































Färgade också så ca 3 hg alpacka. Sist när jag färgade blev alpackan lite fet, jag trodde att det berodde på att den fick samma färgbad som jämtlandsull. Men även vid denna färgning så blev alpackan lite fet (fast man kan ändå inte kalla den fet, men den är ju inte lika torr som alpacka vanligtvis är), men nu färgade jag ingen fet ull. Jag har färgat alpacka förr utan problem, så jag vet inte vad det beror på. Om det är djuret i sig eller om jag gjort något annorlunda vid tvätt eller färgning. Dock är det ju en fördel att alpackan inte är lika torr som den ska vara, den blir lite enklare att spinna (tycker jag! ;) ). Ska snart testa att färga alpacka från ett annat djur och se om det blir någon skillnad, för det känns lite mysko ...


Också färgade jag ett par kamband till mig själv, och det blev också så att jag sparade ett till. För det blev fint rosa/blå i lite dovare färger! ;) Jag blev så kär i de färgerna att jag har planerat att färga något fler kamband i liknande nyanser.


































Nu har jag spunnit 540 gram i år. Ytterst lite, men det är något iallafall. Jag hoppas fortfarande hinna med 1 kg innan årets slut, så man får se om jag lyckas. Spinnsuget är lågt, men igår och idag har det varit lite högre än normalt så det är kanske på uppsving igen ;)

/AN ♥

1 kommentar:

  1. Fint, blir så sugen på att sätta mig och spinna när jag ser de härliga färgerna!

    SvaraRadera