Sidor

torsdag 6 oktober 2016

Tjock garn

Nu är jag uppe i ca 660 gram spunnet i år. Idag lyckades jag spinna 97 gram, jag spann väldigt tjockt. Det har jag inte gjort på länge då mina fingrar är inställda att spinna tunt. Men jag bytte trissan till vingen, och undrar varför jag inte gjort det tidigare. Numera tvinnar jag så snabbt att jag oftast får övertvinnade trådar, vilket blir krångligt när trådarna ska tvinnas ihop. Men nu tog jag en större trissa och trampade extremt sakta. Det blev lite övertvinnat på ett par ställen, men så var det också mycket tjockare än vad jag har spunnit på länge.

Jag hade från början ca 50 gram kardflor (vit eko merino och rosa och röd silk noil, som kardades för flera månader sedan), men efter att ha spunnit det i 1 tråd så funderade jag över vad jag skulle spinna till tråd 2. Tyckte garnet blev läckert så jag gjorde ca 50 gram kardflor till. Totalt blev det 58 meter, så väldigt kort. Min normal tjocklek på 1 hg är runt 350 meter.


















Oftast när jag tänker på att utmana mig själv så gäller det någon ny fibersort, eller att spinna tunt. Men att spinna tjockt när man är van att spinna tunt var en riktigt utmaning! Så det kommer det bli fler gånger (och kardflor är perfekt att spinna tjockt av). Något som överraskade mig var hur jämnt garnet ändå blev, p.g.a. silk noilen så blir det pluttar på trådarna, men ändå blev det väldigt jämnt.

Silk noil är roligt som effektfiber, men det har en stor nackdel. Det förekommer mycket småskräp (även små bitar plast har jag fått dra ur), så det är mycket pill med att ta lös skräpet medan man spinner. Då silk noil är spill när man framställer silk fiber (kamband, brick, o.s.v.) så misstänker jag att en del skräp faktiskt är delar av silk larver ... Men jag misstänker bara, dock är det inget som jag tänkt ta reda på ;)

/AN ♥

2 kommentarer:

  1. Jag tycker det är roligare att spinna tunt än tjock, vet inte riktigt varför egentligen. Vad har du för spinnrock?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man lägger ju ner mer tid på de tunnare garnen, kanske det är en faktor? =) Jag har en dubbeldriven Ashford traveller =)

      Radera