Sidor

fredag 7 oktober 2016

Tjock vs. tunt

Jag påbörjade ett tunt garn för ett år sedan (om det inte var ännu längre sedan). Koschenill färgad eko-merino. Det skulle bli en tråd, också skulle andra tråden bli koschenill färgad merino/tussah silke. Men den där tunna tråden var ett evighetsgöra, och då mitt spinn intresse har varit riktigt lågt så har tråden fått bli liggandes (med ca 5-10 gram ull kvar att spinna). Men för några dagar sedan bestämde jag mig för att inte göra en till tråd, så jag spann upp det sista av ullen också delade jag upp tråden på två spolar. Eller ja, det gick sönder någon gång så det blev uppdelat på totalt 4 spolar.

Igår tvinnade jag det. Ungefär lika lång tid som det tog att göra det tjocka garnet tog det att tvinna detta tunna (dock tar jag inte tid, men jag tror det blev nästan lika många Remington Steele avsnitt för de både garnen ;) ).

Jag är inte helt nöjd med resultatet, jag hade kunnat tvinna det lite mer. Men det är hållbart, mina första tunna garner var så dåligt spunna att de kunde gå sönder när jag härvade eller nystade dem. Inte kul. Men man lär ju sig av sina misstag =)


Jag fotade det tillsammans med det tjocka garnet, det blev en roligt kontrast.
Det tjocka är 97 gram, 58 meter.
Det tunna är 100 gram, 539 meter.





















Är faktiskt riktigt nöjd med mig själv, att jag klarar av att spinna så pass skillnad i tjocklek.

Så nu är jag uppe i 763 gram färdigt garn för i år. Så jag borde nå 1 kg innan årets slut ;)


/AN ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar