Sidor

torsdag 19 maj 2016

Hundar, vattenlös, färgning och lite på G i butiken

Nu var det ett tag sedan jag skrev sist. Totalt 7 nätter i rad sov jag dåligt p.g.a. Zazza. Sedan tog en snäll bror hand om henne i 3 dagar (och 2 nätter), för jag behövde sova ut! När man inte får sova mer än 2-4 timmar åt gången flera nätter i rad så tar det på skallen. Till slut kände jag mig som en gråtfärdig zombie ...

Men den där pausen var bra för både henne och för mig, hon var mycket lugnare när hon kom hem igen. Så nu får jag sova i iallafall 5-7 timmar innan hon väcker mig, sedan så sover vi några timmar till.

Och Tara och Ida är världens änglar. Kom på att anledningen till att Tara inte försöker ge sig på Ida denna gång måste bero på kastreringen. För 2 år sedan var Tara okastrerad (hon blev det några månader senare), och kastreringen har lugnat ner hennes humör en del.

Efter den 7:de natten med dålig sömn mådde jag jättedåligt, så natten efter hoppade Tara upp i sängen innan jag somnade, för att kolla om allt var bra. Alldeles innan jag lade mig i sängen hoppade hon upp och låg kvar medans jag lade mig. Det är något hon aldrig brukar göra. Så det värmde mattehjärtat, att hon visste att jag inte mådde bra och ville liksom se efter mig lite.

Och annars kan hon vara lite bråkig, men de här (snart två) veckorna har hon varit så lugn och snäll. Första dagen Zazza var borta var dock Tara mer busig, för då visste hon att jag orkade med det (och faktiskt behövde det!).

Det är häftigt vad en hund kan känna av ens mående!






















Och Ida lunkar på hon. De sista dagarna har hon haft svårt att gå i trappan, ätit lite sämre och börjat skälla på natten/morgonen (på typ ingenting). Jag är rädd att hon börjar bli lite dement för att hon inte tror att matte kommer hem igen, så jag har börjat säga att matte och husse kommer hem om någon dag. Hennes beteende kan också ha med vädret att göra (natten till igår kom det snö!), men man vill ju ha lite extra koll.


































Om jag ska byta till ett ull relaterat ämne så kan jag berätta att jag har hunnit färga 3 kg på 2 omgångar. Både kamband, maskinspunnet garn och lös ull (till en godispåse).

Men häromnatten (dagen efter senaste färgningen) så tog vattnet slut. Jag skulle hälla upp ett varmt, skönt bad i karet. Medan det spolades i så gick jag och skulle byta sängkläder. Efter någon minut hördes ett jävla liv. Skyndade mig till toan och upptäcker att kranen dunkar/mullrar och sprutar ut brunt vatten! Och sedan blev vattnet helt slut.

Pappa (m.fl. ;) ) byggde nytt pumphus och bytte pump i höstas, det blev klart i november. Men sedan dess har det blivit såhär ibland, förmodligen är slangen för kort (alltså slangen som går från pumpen ner till "vattenhålet"). Vi har haft väldigt lite nederbörd sista veckorna, så grundvattnet har nog sjunkit en del.

Så det gick en säkring i pumphuset, vilket min svåger fixade dagen efter. Så nu har jag vatten igen, men med dåligt tryck. Men igår och de kommande dagarna så verkar det bli en del nederbörd, så beror problemet på att slangen är för kort så kommer det märkas då.

Så det blev ingen mer färgningsomgång just nu. Det enda jag ska våga färga (om några dagar) är ull till beställda kardflor, men det blir bara ca 1,5-2 hg totalt som kommer färgas (mycket mindre än 1,68 resp. 1,32 kg som det var de sista färgomgångarna ;) ).


Kambanden och garnen från omgång 1 finns i butiken, de från omgång 2 kommer upp i dag eller på fredag. Här är en bild på de i omgång 2 (det blev en del rosa ;) ):
























Sländorna med halvädelsten är nästan slut i butiken (och i lagret, jag har en - i mina ögon - ful brun/svart som jag ska färga en bit kamband till innan den läggs upp, bilden jag såg på stenen innan jag beställde den så var det bruna mer orange ...), jag fick hem jättesnygga stenar för 3-4 veckor sedan, men det visade sig vara en annan (för liten) storlek. Så jag fick inte de på sländpinnarna! Så jag har beställt stenar i rätt storlek, som jag nu väntar på. Och det blir lite andra färger än de jag har sålt tidigare (jag vill ha dem lite unika, så jag har tänkt bara göra någon enstaka slända av varje stensort).

Och snart kommer det finnas färgade silkeskokonger, jag kommer nog sälja dem i förp. om 10 st kokonger av en färg. Men jag vill testa att de-gummera några sådana själv först. Men det gör jag sedan mamma är hemma igen, man ska göra detta i en kastrull så jag måste fråga om lov först ;)


Blev mycket text det här (och säkert lite stavfel ;) ), jag var tydligen surrsjuk ;)
/AN ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar