Sidor

söndag 8 maj 2016

Trött, trött, tröttelitrött-trött

Mina föräldrar åkte utomlands natten till fredagen. Vilket innebär att jag är ensam med tre tikar. Ida (den äldsta) trodde jag att jag skulle få mest problem med. Hon brukar alltid söka efter matte i några dagar innan hon inser att matte är borta (Ida är en riktig mammagris och jag brukar inte duga som substitut). Men denna gång visste hon vad som var på G, och visste att matte blir borta ett tag. Visst fick jag en del anklagande blickar av Ida efter att matte åkt, men sedan dess har det varit lugnt. Hon fick ju inte en rolig början på sin fjortisdag (i fredags, men jag mutade henne med godsaker ;) ).

Något som är intressant är att Ida brukar vakna och rycka till (ordentligt) när man passerar henne. Hon sover tungt och hör dåligt, och hon vill ha koll på vem det är som går förbi (hon hoppas väl jämt på att det är matte). Men nu har Ida inte haft ett sådant beteende, för att hon vet att bara jag är hemma.



Min Tara har också varit snäll, när mina föräldrar åkte bort sist för två år sedan så försökte Tara ta sig upp i rang genom att hoppa på Ida. Tara kunde inte passera Ida utan att (oprovocerat) flyga på henne. Och i samma stund som föräldrarna var hemma igen så kunde Tara vara tillsammans med Ida utan problem ... Men nu har Tara kunnat vara i samma rum som Ida utan problem.




Problemhunden i huset är mellanbarnet Zazza (10 år nu). Hon har alltid varit strulig i olika sätt, hon är snäll i temperamentet men i övrigt finns det mycket att önska (dock är hon en väldigt duktig jakthund).


Nu har jag varit ensam i 3 nätter med hundarna. Och Zazza har väckt mig flera gånger varenda natt, så jag har inte fått någon bra sammanhängande sömn. Hon äter mycket jord och rötter utomhus, så hon blir skitnödig på mornarna. Annars är hon en hund som gillar att sova mycket och länge. Men givetvis inte nu!

Så p.g.a. detta känner jag mig som en zombie. Jag som hade mycket planerat att göra nu, men tji fick jag ... Men det verkar bli sämre väder inom någon dag (kallare, mulet och regn) så då kanske Zazza vill ha sovmorgon hon också (hon gillar inte dåligt väder ;) ).


Jag hoppas kunna (d.v.s. orka) färga ull i morgon. Jag har skrivit upp vilka färger och vilken ull och garn som jag ska färga i omgång 1. Jag brukar kunna använda typ 8-10 färger under ett tillfälle, nu ska jag planera så att jag bara använder runt 5 färger per färgningsomgång.


/AN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar