Sidor

tisdag 31 maj 2016

Kabelgarn i maj

Nu har jag fått till ett kabelgarn av egenfärgad merino/bambu (70/30). Och konstaterat att ska jag göra mer kabelgarn av egenfärgat så ska jag färga 2 hg, 1 hg räcker inte långt med den tjocklek jag spinner.

103 gram och 105 meter.















Så nu har jag spunnit 330 gram färdigt garn (d.v.s. jag har en del 1-trådigt på spolar som saknar partner eller som jag inte vet vad jag ska göra av) i år! Samma tid ifjol: 1715 gram ...


Jag ska spinna klart ett kardflor, sedan ska det bli mer kabelgarn av kamband. Jag har en blandning med merino/tussah silke som ligger och väntar, och i går fick jag hem en rosa/lila blandning med merino/bambu (från Vinterverkstan, kambandet Hallon). Jag har inte köpt så mycket (färgad) ull till mig själv den sista tiden, men det där var en blandning som jag bara var tvungen att ha (såg i en grupp en person som lagt ut bild på ett kabelgarn av det kambandet, det var mest rosa med lila stråk - och som ni kanske har märkt så är jag en rosa galning och lila gillar jag också ;) ).


Och snart blir det angoraparningar, ska klippa ner alla honor (och hanarna) och sedan ska de paras ungefär samtidigt. Jag har dragit ut på parningar i år dels för att jag tappat lite intresse för kaniner och jag har haft dåligt med ork (förkylning på förkylning + förmodligen någon näringsbrist skulle jag kunna tro, mycket trött har jag iallafall varit), och dels för att jag hade ett hö med lite dåliga näringsvärden (det var skördat sent, dock var det iallafall någorlunda mögelfritt). Så kaninerna har inte känts i bästa form, men nu har gräset kommit så nu får de i sig bra med näring (de får ju givetvis pellets också, men hö är ju basfödan och höet kändes mer som bukfylla än som ett riktigt foder åt dem kan man säga).

/AN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar