Sidor

onsdag 16 oktober 2013

Garn, sjal, rullar och angorabäbisar

Här kommer bild på härvan gjord av Wine and Roses minibatten som var med i smörgåsboxen från nunoco. 20 gram och 96 meter.



















Och nu har jag påbörjat en sjal av första Antique Rose garnet. Jag är inte så van att följa mönster, men jag tycker ändå inte att det stämmer rätt med hur sjalen ska se ut. Men jag testar att sticka en bit till, så får jag se hur det blir. Blir det inte bra så får jag helt enkelt repa upp och göra en annan sjal.



















Ikväll har jag testat att göra rullar (rolags). Använde mig av en karda och små grillpinnar i trä. Det gick ganska bra för att vara första gången. Första rullarna blev större, jag hade för mycket ull på kardan. Jag gjorde tre rullar av varje omgång. Sammanlagt blev det ca 25 gram. Ska bli spännande att spinna dessa sedan.






















Och igår fotade jag mina angorabäbisar igen, och kollade könen. Jag vet inte varför, men i de flesta kullar jag fått har det mest varit hanar (och jag vill nästan alltid helst ha honor). Så även i denna, av sju ungar var fem hanar. Jag är glad för de två honorna (speciellt att den blå var en hona) och båda ska stanna. Här sitter de snällt på rad, såhär bra brukar det inte gå att ha ungar på rad men de hade inte stor yta att röra sig på. Tog även individbilder på alla ungarna, de bilderna ska läggas ut på min kaninhemsida innan denna veckas slut. Tyvärr var det väldigt blåsigt utomhus igår, så jag tog alla bilder inomhus och de blir alltid sämre. Plus att svarta kaniner är inte så lätta att fota.

Något intressant var att ungarnas nya päls börjat växa fram, ca 0,5-1 cm. Man ska egentligen klippa dem vid 8 veckors ålder, ungarna är nu 7,5 vecka. Så ska man gå efter när den nya pälsen kommer så ska de egentligen klippas när de är 6-7 veckor gamla. Blir det en till angora kull iår så ska jag komma ihåg att kolla på de ungarnas päls vid 6 veckor.

Det som blir problemet när nya pälsens toppar kommit upp en bit är att när man klipper kaninen så klipper man så långt ner man kan, och då klipper man bort topparna och det är dem som har den riktiga färgen. Det är därför angorornas kroppsfärg inte alltid stämmer överens med färgen på huvudet (huvudet har alltid den riktiga färgen). Och satinangoror brukar man ofta plocka eller kamma bort den äldre pälsen på när den nya börjat komma upp, därför stämmer deras kroppsfärg med huvudfärgen.



















/AN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar