Sidor

tisdag 29 oktober 2013

Garn, ull och lite surr

Jag tyckte jag var dålig på att spinna i september. Men denna månad har jag varit ännu sämre. På spinnrocken har jag spunnit ca 78 gram, på slända ca 45 gram (varav 20 gram blev två-trådigt). Dock har det blivit mycket två-trådigt spunnet på spinnrocken, 203 gram. Visserligen är det någon dag kvar av denna månad, men jag kommer nog inte få till så mycket mer. Har börjat med angora på spinnrocken, har fått hem en hastighetsvinge + spolar och nu går det bra att spinna angora på nyrocken. Det roliga med min nya vinge var att trissan passar utmärkt på min "gamla" vinge. Funderade sedan om det kanske gick att köpa enbart trissan, men nu har jag iallafall extravinge + flera spolar. 


Här är sista garnet av kardbandet Antique Rose. Blev lite struligt, det lilla nystanet var väldigt ojämnt, därför valde jag att ta bort det från resten av garnet. Så därför blev det två härvor, ena 16 gram och 125 meter, andra 54 gram och 305 meter. Nystanet väger 9 gram och är 36 meter. Sjalen jag påbörjat fick jag repa upp, det kändes inte alls som att det stämde. Så nu har jag kommit igång med detta mönstret, och det går ganska bra. Jag har fått repa upp tre, fyra gånger och kommer nog att göra fel flera gånger. Tur att jag ska ha den själv ;)





















Också måste jag visa upp mina batt droppings från nunoco som kom i fredags (jag som inte skulle ha mera ull på ett tag, så bra gick det ...). Blev överlycklig (som vanligt). Gillar dock inte den orangea (har alltid haft svårt för den färgen), men mamma sa att hon vill ha den (men det blir ju ändå jag som får spinna den då ;P).




























Sedan är jag så knäpp att jag längtar efter tills min hund börjar fälla (annars brukar man ju hata fällningsperioderna med päls överallt i huset). Jag vill ha ryggpälsen! Hon fällde när hon kom hem från djursjukhuset i början av augusti, sedan har det inte blivit mer. Hon fäller litegrann nu, men tar jag typ 15-20 tag med kammen så får jag kanske fem strån ... Sedan är kanske sommarpälsen inte bästa att använda i spånad heller, är mindre ull och mer täckhår. Men det är roligt att ta reda på, den ska ändå blandas med ull. Hade även tänkt blanda stövarens päls med ull, dock har hon något problem i hudbotten (sår och knölig hud), hon får ohyremedlet stronghold och nu ska hon få medicin också. Så då känns det inte så bra att ta päls från henne nu, får vänta tills nästa fällning.

Sedan ska jag få fårull från en vän. Jag har aldrig hållit på med fårull som kommit direkt från fåren, så detta ska bli kul. Kommer nog inte göra något med den i vinter, utan ska packa in den och lägga undan tills våren. För skulle jag tvätta skitig fårull i vinter inomhus skulle nog mamma bli lite (läs: mycket) galen på mig. Sedan har vi mycket kalk i vattnet, så jag skulle behöva tvätta i sjövatten.


/AN



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar