Sidor

torsdag 10 oktober 2013

Ull är en drog

För mig iallafall. Jag hade beslutat mig för att inte beställa mer förrän i december - eller helst nästa år. Men likt förbenat så sitter jag och kollar upp ullshopar och frestas, kan bara inte låta bli. Just nu är jag inne på handfärgade flätor i olika färger. Antagligen är jag sugen på sådana, för att andra saker har jag ju (kardband som är enfärgade och melerade, kardflor i olika färger). Har hittat en shop nu med fina flätor som jag är så sugen på, men jag ska inte köpa något mer denna månad, får se om det blir nästa månad (så därför länkar jag inte till sidan, för jag hoppas att de har ullen var när jag har möjlighet att köpa ;) ). Det är ganska läskigt det här med att man aldrig får nog av ull. Jag har köpt in över 6 kg iår, jag har ca 3 kg kvar av det, plus att jag säkert har 1 kg angoraull. Då jag inte spinner mer än 0,4-0,7 hg/månad så ska jag ju alltså klara mig med ullen jag har i iallafall 4 månader till, så det känns ganska knäppt egentligen. Men jag tippar på att ullberoende är det trevligaste och roligaste beroendet som finns!

För att lugna mig lite ska jag framöver se till att göra rolags (tror jag de heter). Så en film från Ashford hur man gjorde rolags på deras blending board, jag har aldrig tidigare fattat vitsen med rolags, men på videon visades det hur man drog ut dem när man skulle spinna av dem, och det såg kul ut! Så jag ska göra sådana på mina kardor tänkte jag. Får se hur det kommer gå ...

Och nu har jag spunnit ett av mini batten från nunoco, Wine and Roses (som jag tidigare iår köpt 100 gr kardflor av och gjort sjal utav). Mini batten väger runt 20 gram, 96 meter fick jag ut av den. Ska försöka fota härvan inom närmsta dagarna. Använde mig utav sländan, jag kände mig lite ringrostig trots att det bara är två månader sedan jag spann med den senast. Men jag föredrar sländan när jag ska titta på film, lättare att slänga ögat på tv skärmen ofta än när jag sitter vid spinnrocken. Men jag spinner fortare vid spinnrocken, och använder hellre den när jag ska spinna mycket. Så de andra mini batten ska också spinnas på slända.


/en väldigt babblig (surrsjuk?) AN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar