Sidor

tisdag 1 oktober 2013

Gissa vad jag ska göra i vinter?

Nu är September slut. Och jag kan konstatera att jag inte slog Augustis spinning på spinnrocken, då spann jag 5 hg (allt blev två-trådigt). I September spann jag 2,75 hg, varav 1 hg två-trådigt. Jag får skylla på förkylning och kardflor som strulade ;)
Men nu är det ny månad, så nu blir det nya tag! Förra veckan fick jag hem 5 hg ull, boken "The fleece & fiber source book" (väldigt bra bok som rekommenderas!) och en sjalnål i rosenträ från Vinterverkstan. Idag fick jag även hem 4 hg ull från nunoco. Som jag sa till pappa när jag fick hem paketet från Vinterverkstan; "gissa vad jag ska göra i vinter?". Nu när det börjar vara kallt ute så har man ju giltigt skäl för att sitta inomhus och spinna, ofta och länge ;)
Tror dock att jag inte ska beställa mera ull iår, nu har jag några kilo liggandes och det kommer att räcka några månader. Bara iår har jag köpt 6,5 kg ull, och spunnit ca 2,7 kg (ca 2,3 kg mitt, resten mammas). Så än finns det ull kvar i huset.

Upptäckte även häromdagen att jag har mera angoraull än vad jag hade trott. När jag klipper kaninen lägger jag ullen i en papperspåse (blompåse), jag hade flera sådana påsar i en stor kartong. Nu har jag lagt påsarna i olika kartonger, beroende på ullens färg så att det blir lite lättare att hålla koll. Ska snart in på ByggMax och köpa hyllplan och sätta upp och ha ullkartongerna på. Det skulle jag och mina föräldrar egentligen ha gjort för över en månad sedan, jag funderar lite på vart September månad tog vägen, så bara "tjiong" så tog den slut.


Ullen från Vinterverkstan, 3 st blandningar mellan blue faced leicester och bambu (ska bli strumpgarn har jag tänkt), 2 st blandningar med merino och silke.























Ullen från nunoco, Chromatops kallas serien dessa raringar är ifrån. I smörgåsboxen var det ett smakprov av den lila, och den grönaktiga har jag också fått ett litet smakprov av tidigare (alltid när man beställer från nunoco får man något smakprov av deras tops). Den blå heter Lapis, rosa Yewberry, lila Fandango och grön (bladning mellan ljusgrön och turkos i mina ögon) Azzuro. De har även några färger till (sex stycken till tror jag det är).






















Och angoraungarna bara växer, skulle ta individbilder på dem i helgen som var, men den försvann också snabbt. Får se om det blir fotografering nu i veckan istället. Söta är dem kan jag lova iallafall ;)

 /AN







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar