Sidor

lördag 3 januari 2015

Årets första garn

Garnet är av 75 % Merino och 25 % Tussah silke som jag köpte hösten 2013 från Vinterverkstan.

Det är 337 meter, ska väga det efter tvätt men kambandet ska ha varit 100 gram.




Tyvärr blev det såhär när jag tvinnade garnet, det tog slut på ena spolen så att jag fick göra andean plying (tror jag det heter, lindade upp tråden på ett speciellt sätt på min ena hand), och sedan fortsätta tvinna garnet. När jag delar kambandet i två så väger jag inte delarna så det kan bli lite viktskillnad mellan delarna, men jag tror att jag helt enkelt spann något tjockare tråd på andra spolen och då kan det bli så här. Men det är lika fullt irriterande när det blir så här mycket kvar ;P





















Nu ska jag sätta igång att spinna angora, har räknat att spinna 2-3 hg sådant denna månad. Det jobbigaste är nog kardningen, den lånade kardmaskinen klarar inte av angoran så bra (jag har iallafall problem att spinna angora som jag kardat på maskinen), så den är bäst att handkarda och det tar tid. Men jag har iallafall kardat upp ca 1,7 hg angora som jag kan börja spinna.

/AN



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar