Sidor

tisdag 20 januari 2015

Stress, LU och senaste garnet

Sista veckorna har jag varit inne i en liten stressperiod. I morgon eftermiddag åker jag till en vän, också åker vi på torsdag morgon till Vänersborg på kaninutställning. Det är LU (= landsutställning), Sveriges största utställning som är en gång per år. I år är det 1510 kaniner anmälda, vet inte hur många produkter.

Varför har jag stressat då? Jo, min vän och jag ska hyra varsin monter och sälja våra alster. Så jag har fått fixa med garn och produkter; tvätta och skriva etiketter och andra papper, även fundera vilka priser jag ska ta. Det där med priser måste vara något av det svåraste som finns, jag är lite självkritisk mot mitt eget garn, trots att jag själv stickar av det utan problem (det ser väldigt jämnt ut uppstickat).

Så jag har haft lite huvudbry, också gällande produktpriserna. Men jag kommer sätta lite rabatt när man köper minst två garnhärvor. Dock gäller det inte för angoragarn, för jag hann bara få till tre sådana nystan.

Kommer också ta med nybörjarpaket, ca 95-100 gram ull och en egentillverkad slända. I priset ingår också grundinstruktioner direkt på plats. Har fortfarande 5 sländor kvar att tillverka (en till mig själv så jag kan visa grunderna på den), så det ska jag fixa om några timmar.


En sak som känns jobbig är att min vän dragit på sig en riktigt förkylning. Jag har inget körkort så jag kan inte underlätta med det. Jag är inställd på att vi kanske inte tar oss iväg, trots att min envisa vän säger att vi ska åka ;) Så just nu känns det lite si och så med att packa allt, har pakat en del med sparar med det sista tills i morgon när jag vet till 100% om resan blir av.


Meningen var också att jag skulle göra nya angoraprodukter men det får bli repris på fjolårets sjal och halsduk. Får satsa på att göra nytt i vår och höst, så jag har till nästa års LU.


Kommer även köpa på mig en ny angora och en satinangora där nere. Har bestämt mig för att ha några fler angoror i stallet, är så kul med ullen. Funderar sedan på att lämna in angoraull till Ullforum så att det blir kardband, för jisses vad de verkar vara lätta att spinna av (de banden blir väldigt smala).


Ett garn har det iallafall blivit sedan sist, lekte med kardmaskinen och testade att spinna lite av ullen jag fick från min kompis i höstas. Tror att detta kom från jämtlandsbaggen. Ca 39 gram och 52 meter. Så lite tjockare än vad jag har spunnit sista tiden.



















Nu är även min etsybutik "nere". Allt som legat på den sidan ska jag ta med mig till Vänersborg, så det kanske blir att lägga upp nytt sedan. Också ska jag färga lite kamband i februari. Så butiken kommer bli öppen igen runt 15 februari.


/AN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar