Sidor

torsdag 1 januari 2015

Gott Nytt År!

Hoppas ni alla hade en trevlig nyårskväll/natt och att era skotträdda djur slapp stressen av fyrverkerier!

Vår golden som nu är lite över 12,5 år reagerade ingenting av smällarna som hördes. Men så har hon de sista två nyårsaftnarna varit ganska lugn. Hon börjar nog bli lite döv nu, vi har märkt att det är inte alla gånger hon hör vad vi säger (ok, vissa gånger ignorerar hon oss också ...).


Min nyårsafton firades sovandes (med vakna stunder från och till) i min säng. Jag tog mig helt enkelt inte upp, min kroniska bihåleinflammation slog till skarpt och därtill kom en förkylning och knackade på. Efter 17 timmars sömn tog jag mig äntligen upp och då var klockan 05:00 på morgonen.

En sak som är trist är vädret, från en dag till en annan blev det +7ºC och snöfritt (och det har börjat storma igen utan bara h-vete var och varannan dag). Ca 1,5 dygn innan dess hade vi -12ºC, ca 3 dm snö och träden var alldeles snöklädda (tänk perfekt vykort). Nu misstänker jag att vi har en vinter som sörlänningarna brukar ha. I natt regnade det t.o.m. Men jag får vara tacksam över att julen åtminstone var vit!



Mitt spinnår avslutades med ca 2,15 kg spunnet garn. Hade egentligen spunnit lite mer, men det är 1-trådigt på spolarna så det får räknas till detta år när de är klara (för det ska bli 1-tråd till och sedan bli 2-trådigt).


Mina nyårslöften för mitt hantverk är (kanske ska kalla dem planer istället för löften, planer känns det inte lika illa om man bryter dem ...):
- Spinna minst 3 kg under året.
- Köpa in väldigt lite ull (förutom sådant jag ska färga och nunocos underbara smörgåsboxar).
- Testa minst 2 nya hantverk.
- Spinna garn till och sticka en tröja.
- Sticka efter två engelska mönster (varav ena ska vara en sjal).
- Spinna mera kabelgarn.
- Testa en ny syrafärgs sort.


Det där med nya hantverk har en lite bakgrundshistoria. Jag är med i en grupp där vi då och då har byten med ull som bas och sedan kan man skicka med annat. För december så skulle det vara ull, en vintrig sak och en liten julklapp. Jag fick ett underbart paket med nålbundna torgvantar, snöstjärnor gjorda i en teknik som heter frivolitet, en bok om mormorsrutor, gradientfärgad surialpacka och godis! Jag blev av detta paket jättesugen att testa både att göra frivoliteter och nålbindning, plus att virka mer. Så jag ska framöver köpa mig det verktyget som behövs för att göra frivoliteter. Man använder en jättetunn tråd, så det kommer ta ett tag att göra ;)


























God fortsättning på det nya året, må detta år bli bättre än det förra!

/AN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar