Sidor

torsdag 19 februari 2015

Angoran Lucky

Jag har skrivit lite om min långdragna förkylning, som sista veckorna gjort så att jag själv inte kunnat gå ut till mina kaniner vissa dagar utan min pappa har då varit snäll och utfodrat dem.

Tyvärr så har en kanin (typiskt den mest omtyckta angoran!) nu avlidit p.g.a. att jag själv inte varit ut. För hade jag kommit ut hade jag sett att den inte mådde bra och behandlat den. Min pappa hade sett lite annorlunda beteende på kaninen i förrgår kväll, men då han inte visste att man ska uppmärksamma sådan beteendeförändring så sa han tyvärr ingenting till mig. Och igår kväll hittade han kaninen död.

Förmodlig dödsorsak är förstoppning. När en kanin får problem med magen måste de behandlas fort, för annars så dör de. Kanin är ett djur som måste äta konstant för att magen ska fungera. Sista året har det väl totalt varit 8 kaniner som blivit förstoppade hos mig (och alla förutom denna har jag räddat), annars brukar det vara 2-4 st per år. Jag tror att de hastiga temperaturväxlingarna har varit en stor anledning till detta. Både p.g.a. temperaturen i sig plus att kaninernas fällningsperioder har blivit lite konstiga (en anledning till förstoppning är just att kaninen fått i sig päls). De enda symptomen jag brukar se att kaninen sitter och kurar i ett hörn och inte vill röra på sig, känner man på magen känns den spänd och kaninen ogillar att man tar där.

Känns jättetrist att det blivit såhär och just nu är jag förbannad på min kropp. I söndags kväll var jag utmattad och kunde knappt gå några meter i huset, sedan dess har kroppen gått upp och ner med utmattningen. Jag tog mig iallafall ut idag för att själv se så ingen annan hade blivit dålig (inte för att jag trodde det, men blev bara lite nojjig). Gav kaninerna mat (pappa ger dem vatten senare) och städade två burar, sedan började benen värka.


Vila i frid Lucky.
5 Maj 2012 - 18 Februari 2015
























De sista tre bilderna är från hans första veckor hos mig, han bodde nog inne i huset i 4 månader. Av de angoror jag har nu så var han mest framåt, man fick alltid passa så att han inte åkte ur buren om man lämnade dörren och gick iväg en bit. Jag har tre avkommor från honom, tyvärr är de mer tillbakadragna (som sin mor och mormor).


/AN




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar