Sidor

måndag 21 mars 2016

Garner på G

Nu känner jag mig på G med spinning igen. Har haft ganska ont i mina knän de senaste veckorna (har ju dåliga sådana, och knäskålarna lever sitt eget liv), och jag har konstaterat att det måste bero på att jag knappt har spunnit. Även fast det inte känns som så mycket motion när man sitter och trampar så ger det tydligen mer än vad man tror. Så nu ska jag försöka att sitta åtminstone 10-15 minuter per dag vid spinnrocken.


Detta är av ett bfl kamband som jag haft till salu i något år, till slut bestämde jag mig för att ta den själv. Eftersom att jag inte hade något mål med den så kände jag ingen prestationsångest när jag spann, det var skönt. Den blev 179 meter på ca 98 gram, helt ok.

Jag är så van vid att mest spinna merino, så även fast bfl bara är omkring 3 micron grövre så känns den ganska grov.  Men det är väldigt lättsam att spinna. Och i januari kom jag på ett perfekt användningsområde: mössa som tål lite mer slitage. Så min pappa fick sig en mössa i orange bfl i januari. Så jag tror att även detta garn kommer att få bli en mössa.


















Så nu är jag uppe i 173,5 gram färdig garn för detta år (jämför med 1123 gram ungefär samma tid ifjol ...).

På spinnrocken just nu så spinner jag ett kardflor, jag har mest spunnit kamband sista tiden så det är bra att variera lite. Kardfloret är också en produkt som var till salu i något år, som jag till slut valde att spara. Det innehåller merino och tussah silke (min favoritblandning).





































Jag är inne i en blå/lila period tror jag, jag färgade en hög silkesark till mig själv under senaste färgningen, i blå och lila. Planen var att den skulle säljas, men jag blev såååå kär i den. Så då fick den stanna ;) Jag har också ett blå/lila kamband, som jag färgade ifjol, som jag sneglar på då och då. Men det är ju en fin färgkombo!


/AN ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar