Sidor

lördag 19 mars 2016

Vikter ger mig dåndimpen

Jag ska förtydliga direkt att jag inte menar min egen vikt (även om den lämnar en del att önska, varför lyckas man varje vinter lägga på sig mera maghull?!? ;) ).

Nä, jag pratar om kamband och deras vikter. Jag vägde hälften, från den senaste färgningen, i går. Vägde andra hälften idag och bara för skojs skull vägde jag gårdagens hälft igen. Och jag blev alldeles paff, de från igår hade gått upp med ca 5 gram vardera.

Så för skojs skull (och för att kolla så att vågen inte fått spunka) så vägde jag också andra kamband. Av någon anledning så vägde alla kamband ca 2-3 gram mer! Jag har också kontrollkollat på vår andra våg, det var exakt samma vikter där. Så nu har jag fått ändra vikterna med +2 gram, så att det ska stämma med fraktkostnaderna (och jag har använt tippex på etiketterna, det ser inte så snyggt ut men det fick bli så nu).

Ett kamband som jag färgade ifjol (eller om det t.o.m. var för ett par år sedan), vägde t.o.m. nästan 5 gram mer.

Jag vet inte om jag drar ur alldeles för mycket fukt ur kambanden innan jag väger dem, och att de senare drar åt sig fukt. Ull är ju ett levande material, så det kan säkert vara så. Efter att jag har vägt dem så får de ligga luftigt i några dagar till, sedan åker de in i platspåsar (blixtlåspåsar). Så där ska de ju inte kunna dra åt sig mer fukt.


Så de sista fyra kambanden kommer att vägas i morgon eller i övermorgon, sedan läggs de ut i butiken.

Jag är en sådan där person som är petnoga när det gäller ull och vikt. Det gäller inte bara sådant jag säljer, utan även det jag ska behålla så vill jag ha den exakta vikten på. Det är väl något slags tvångssyndrom, det känns som det ibland iallafall ;)

Jag har också jobbiga tankar med "tänk om min våg visar alldeles fel, så att kambanden egentligen väger flera gram mindre?!?!". Men jag måste ju gå efter vad min våg visar, är jag osäker så kan jag kontrollera på vår andra våg (av annat märke). Vågarna vi har visar också bara hela gram, så ibland när vågen velar så beror det säkert på att kambandet väger någon tiondel. Vacklar vågen mellan 96-97 t.ex. så brukar jag skriva att kambandet väger 96.

Det blev många tankar om vikter det där ... Men nu har jag fått "surra" av mig, så nu är jag lugn igen ;)



Nu har jag iallafall fixat en facebook sida, välkommen in!


Så här ser de senaste kambanden ut (de tre översta finns alltså i butiken), den ljusa med lila, blå och rosa fläckar (och guldskimmer) gjorde jag till mig själv. Den är 70% merino och 30% soja, jag har ännu inte spunnit någon sådan.

De tre nedersta är merino/mullbärsblandningar, den första är 50/50 de andra två är 70/30. Sedan är det också en merino/bambu.





























/AN ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar