Sidor

lördag 12 mars 2016

Varufotografering pågår!

Jag håller på och gör en nätbutik för min hobbyverksamhet (hoppas ha den offentlig till nästa helg), och just nu håller jag på och fotar om alla varor.

Jag hade egentligen inte tänkt att fota om alla varor, men det var så att i torsdags kom en kompis hit och vi färgade ull. Igår fotade jag hennes ull och tyckte att jisses vad bra ljusskenet var där nere i köket på ena frysens lock, framför ett fönster. Så jag hämtade min bakgrund som jag brukar använda, och hängde upp den lite över fönstret. Jag tog några bilder, redigerade ljusskenet lite i datorn och vilket bra resultat det blev!

Så idag fotade jag en del av kambanden, tyvärr är ljuset inte bra så många timmar och idag vaknade jag sent. Så jag hann bara fota 19 olika kamband. Jag ville också hinna redigera bilderna medan dagsljuset var bra, så att färgerna skulle stämma bra överens med verkligheten.

Dock måste jag nästa gång komma igång lite tidigare på dagen, det började bli sämre sken ute när jag började fota. Men nu vet jag att de dagarna som solen skiner, under de kommande veckorna, så ska jag fota varorna runt 13-14 tiden på dagen, då får jag till bra bilder.


Jag har den sista veckan kollat upp fototält för att fota varor i, men nu behöver jag alltså inte ett sådant utan jag kan ta dagsljuset till hjälp. Så jag är riktigt nöjd just nu.



Just kambandet Krokus har inte gjort sig rättvisa fotad med blixt, så idag fick jag till en bild som stämmer mycket bättre överens med verkligheten:























Tyvärr är fortfarande en del färger lite svåra att få och överensstämma med verkligheten, fotade ett helblått kamband och ett merino/bambu kamband med rött i, de två färgerna var kameran inte så förtjust i.


Dessa kamband färgade jag i torsdags, ett merino/tussah silke och ett falklands merino.








































Jag vågade använda en färg som jag inte brukar använda mig utav. Förhoppningsvis ska jag vara lite mer modig framöver, en fördel också med att färga tillsammans med en vän var att jag fick lite inspiration till färger jag inte brukar använda. Min vän gillar lite mörkare färger än vad jag gör.

/AN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar