Sidor

fredag 2 augusti 2013

Ny spinnrock och sjuk hund ...

I onsdags fick jag hem något efterlängtat: en Ashford Traveller, dubbeldriven! Ivrig som man är satte jag ihop den ganska omgående, egentligen hade jag tänkt behandla den med något först, men det får vänta ett tag. Går riktigt bra att spinna på den, och jag är väldigt nöjd. Har köpt lite mer ull från nunoco och från Limmo-design, plus att jag har ganska mycket kvar sedan tidigare. Så nu jäklar blir det att spinna av ;)





























På onsdagsnatten var planen att sitta och spinna på nyrocken (jag är ofta uppe under nätterna, har dålig dygnsrytm), tyvärr hann jag inte spinna så mycket. Min hund blev akut sjuk. Det är något av det hemskaste man kan råka ut för, när ett kärt djur blir fort dålig och man vet knappt vad man ska ta sig till. Men jag har helt enkelt världens underbaraste föräldrar så vi for till djursjukhuset 4,5 mil bort klockan 01 på natten. Pappa körde och min svåger och systerson följde med som sällskap (pappa trodde nog först att jag inte skulle med, men jag tror det var skönt för honom med sällskap när han satt i väntrummet). Min hund blev röntgad, kollad med ultraljud, tagen urin-och blodprov på. Veterinären kunde inte säga helt säkert vad det var för fel, det kunde vara början på livmoderinflammation då min hund hade lite flytningar och feber (hon löpte också). Hon krystade till med magen då och då, samtidigt som hon suck-stönade (inandades som suck, utandades som stön - det ljudet och extrem trötthet de symptom vi såg på henne innan vi åkte in).

Vid ultraljudsundersökningen kom sändaren emot de ömma ställena, som jag fattade det var det ungefär mot äggstockarna och livmoderhalsarna (hundar har två). Dock var det svårt att se det området då hon hade mycket gaser i magen. Hon fick stanna över natten, hon skulle få smärtstillande och dropp också skulle de testa med ultraljud igen dagen efter. Runt 15:30 dagen efter (eller samma dygn var det ju) så ringer de från djursjukhuset, vi fick hämta hem Tara. De hade testat att ge henne antibiotika och hon hade piggnat till. Så nu ska hon få antibiotika i 7 dagar. De kunde inte ge någon riktigt diagnos på hennes fel, antingen kan det vara början till urinvägsinflammation, eller vaginit (inflammation i vagina och vulva). Jag är iallafall glad att hon slapp operation, hade det varit livmodersinflammation så hade det blivit operation på henne.

Det var en otrolig skillnad på hunden man lämnade in och hunden man tog hem. Hon är i vanliga fall ett riktigt energiknippe, på natten var hon så himla seg och "tussig", i bilen på vägen in var öronen bakåtstrukna hela vägen. På hemvägen kikade hon runt ganska mycket, och öronen var framåt hela tiden. Efter att ha varit hemma någon timme började hon skälla när en bil kom på gården, på kossorna när hon var ute. Dock är hon såklart fortfarande trött och har lite ont. Hemfärden tyckte hon var ganska jobbig, är man öm känns alla ojämnheter i vägen så himla väl.


På bilden har hon varit hemma i 30-50 minuter. Hon är rakad och lite blodig på båda frambenen, och rakad på lilla magen. Men hon är hemma igen, det och att hon ska bli frisk är allt som räknas!


















Måste berätta en söt sak hon gjorde i väntrummet innan vi skulle åka hem. Det stod en affisch på golvet, med en liggande golden på. Tara smög sig framåt mot bilden, hon trodde det var en riktigt hund (antagligen trodde hon att det var min mammas golden) och väntade sig att den skulle göra någon rörelse. Hon blev ganska paff när hon upptäckte att det inte var en riktig hund. Snacka om naturtrogen affisch ;) 

/AN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar