Sidor

söndag 10 april 2016

Färgat garner

Sedan jag hade lagt ullen i blöt natten till lördagen så kom jag på att jag skulle ju testa att färga garner. Så jag kollade igenom mitt lager med ull och det blev 1 härva vit fårull, 1 härva vit tussah silke och 1 härva blå (ser grå ut) angora.

Jag har planerat att köpa in garn för att färga och sälja, men varit osäker om jag måste göra något annorlunda jämfört med hur jag färgar ull. Så då kändes det lämpligt att testa några mindre härvor av handspunnet. Och det gick suveränt måste jag säga!


Tyvärr blev det fotat med blixt så färgerna stämmer inte helt (fick ljusa upp dem i datorn men då blev det lite konstigt sken istället), men de är väldigt fina. Den blå angoran (mitten) hade jag lite svårt att välja färger till, jag hade tänkt ta marinblå, blå och blå/grön. Men den blå syntes inte, så det blev bara marinblå och blå/grön. Hade samma problem med det grå kambandet jag färgade, givetvis tänkte jag mig inte för utan tog turkos och lila - för att de syntes bra. Jag gillar den färgkombon men det känns som jag måste göra andra kombon också ;) Hade jag gjort i ordning t.ex. mörkare grön och röd så hade också de säkert satt sig fint på den grå ullen. Lätt att vara efterklok ... ;P





















Bilder på ullen kommer nog i morgon =)

Och sedan den har torkat blir det tillverkning av Godispåsar!

/AN ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar