Sidor

lördag 9 april 2016

Färgning i morgon

Nu har jag stått och rensat lite rå fårull. Jag har också lagt kamband och ull från alpacka, angora och jämtlandsfår i blöt. I morgon blir det färgning!

P.g.a. min kambandsbrist så blir det mest bara råull nu som ska färgas. Av kamband blir det en merino/mullbärssilke till mig själv, 2 st 50 gr jacob och 1 st 50 gr norsk ull till godispåsar. Också kom jag på att jag kan ju testa att färga 1 hg grå merino. Blir det bra så har jag några hg sådana kamband liggandes. Och som jag har nämnt så blir det några bitar av eko-merino som ska följa med sländor som också ska färgas. Och lite norsk ull också.

Det mesta av råullen som ska färgas är till godispåsar. Men jag har också planerat att göra kardflor av alpacka och även av fårullen kanske det kommer blir något kardflor. Och det kanske blir någon förpackning av kardrullar av alpacka och av angora. Man får se.


Jag hatar verkligen att sortera rå fårull, det stinker något fördjävligt! Inte har det varit väder så att jag kunnat göra det utomhus heller. Mina ögon började till slut svida av lukten och mina händer måste nog tvättas med klorin för att få bort lukten ;P Är tur att jag inte bor i lägenhet iallafall ...

Ullen jag har fick jag hösten 2014, av en kompis, den har hållit sig väldigt bra i en byggnad på gården. Men jag har planerat att sortera och tvätta upp allt innan sommaren är slut.


Så i morgon blir det färgkalas, tror det är 7-10 olika färger som jag ska använda. Bilder kommer på ullen sedan den är torr ;)


/AN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar