Sidor

torsdag 13 mars 2014

Lapis garn

Det här garnet började jag med i november (ifjol), men det fick ta en paus då jag var tvungen att börja med angoraprodukterna. Gjorde klart ena tråden då, andra tråden har jag gjort de senaste 3-4 dagarna och igår kväll började jag tvinna ihop dem. Tyvärr valde spinnrocken att jäklas med mig, drivsnöret hoppade av, en anledning var att jag inte skruvat tillräckligt hårt, men sedan var ståndarna lite sneda.

Idag gick det bättre iallafall, inget drivsnörehoppande. Men däremot så började garnet gå sönder när jag enbart tvinnade ihop första nystanet. Som vanligt har jag antingen inte delat ullen jämnt eller inte spunnit jämnt, så när garnet är slut på ena spolen finns det alltid en del garn kvar på nästa. Då brukar jag föra över ungefär hälften av det som är kvar på den tomma spolen, och sedan skarva och fortsätta tvinna 2-trådigt. Men nu var alltså tråden jag gjorde ifjol väldigt dåligt tvinnad i början, så det gick av. När det började gå av med bara någon meter emellan så valde jag att vara färdig då, det garnet som blev över slänger jag. Ingen idé att ödsla energi på det helt enkelt, jag kommer då bara bli förbannad. Men som tur är lär man sig av sina misstag, jag vet numera att jag måste tvinna väldigt hårt när jag spinner tunt.

Men jag fick iallafall till 96 gram 2-trådigt, och det blev 507 meter, så jag är nöjd. Hade tänkt ha det till salu, men då jag är osäker över hållbarheten i början så är det bättre att jag själv gör någon produkt av det. Det är gjort av ett kardband från nunoco's serie Chromatops, denna heter Lapis.




















/AN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar