Sidor

onsdag 5 mars 2014

Angoraprodukterna och nya angorakaniner

I helgen som var så var jag i Södertälje på LU (typ SM för kaniner) och ställde ut mina två hemlighetsfulla angoraprodukter som jag bara visat garnet på. Såhär såg de ut på utställningsborden, uppställda med lite dekorationer.

Missnöjd som f*n med sjalens bedömning, den rätta produktdomaren hade annat för sig och kunde inte komma, så två vanliga kanindomare bedömde. De två var ganska nyutbildade och jag vet att de fått lite utbildning om produkter, men tydligen alldeles för lite! Jag tycker att alla domare borde få lära sig spinna, sticka, virka, bereda skinn och sy, så att de verkligen lär sig vilket jobb som faktiskt ligger bakom!

Produkterna bedöms efter 5 punkter där varje punkt har maxpoäng 20, så totala maxpoängen är 100. Sjalen fick 94p, den har tipex på 5 ställen och den hade först fått 92,5p. Halsduken med handledsvärmarna fick 94,5p. Det finns en punkt som heter "Uppställning, kreativitet", där jag tyckte jag hade lyckats bra med att visa upp mina produkter. Men det tyckte inte domarna, sjalen fick 18,5 och halsduken 19. Vinnaren i klassen fick 19,5 och i mina ögon var det ingen riktigt uppställning på den, likaså en annan produkt fick 1 avdrag och den produkten stod rätt upp och ned på ett bord, ingen utsmyckning alls. En annan punkt var "Svårighetsgrad", där fick båda mina 18,5 och även på den punkten är jag missnöjd, kan man någonting om stickning så vet man att det inte går på en kafferast, speciellt inte mönster ... Sedan vet jag att på kaniner kan domaren ge högre på en viss punkt om kaninen har bra helhet och domaren kanske vill ge den 95p men ska den gå efter punkterna kanske kaninen bara skulle få 94,5p så den måste höja 0,5p någonstans. Misstänker att det var så de gjorde med den vinnande produkten, men det svider lite iallafall.

Men faktiskt känns det ändå som jag vann med sjalen, har fått så mycket positiv feedback och flera som själv håller på med handarbete tycker att den fick alldeles för lite poäng, och någon har tyckt att det var den som skulle vunnit. Så jag ger inte upp med utställningar, men jag kommer nog bara att anmäla igen om jag vet att den rätta produktdomaren kommer döma, då vet jag att jag får en rättvis bedömning av någon som kan.

Med halsduken vann jag faktiskt en rosett, men det känns så fel att den fick pris och inte sjalen. Sjalen tog någon månad att spinna garnet till och några veckor att sticka, halsduken spann jag garnet till på några veckor och stickade allt på ca 6-7 dagar.

  
























På LU är det så bra att det är lätt att få tag på kaniner från olika delar av landet. Nu har jag 3 nya angora kaniner, varav två är korsning med satinangora. Så under detta året kommer det bli 6 stycken angora kullar, i någon kull hoppas jag få fram någon satinangora också. Också blir det ull i lite nya färger ;)

/AN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar